Tholen - Na de de zachtfruit- en tomatenmonitor heeft crowdsourcingsplatform Roamler vorig jaar met de Vruchtgroentenmonitor een derde wekelijkse datamonitor aan haar pakket toegevoegd. Abonnees ontvangen wekelijkse actuele Britse en Duitse schapinformatie over paprika's, komkommers, aubergines en courgettes in één dashboard. Speciaal voor deze site biedt Roamler een output aan van de wekelijkse monitor binnen de Duitse hard discounters.
"In tegenstelling tot de tomatenmonitor, die inmiddels draait in maar liefst 12 landen, gaan we met deze vruchtgroentenmonitor iets selectiever te werk. Daarom hebben we strategisch gekozen om de schapinformatie vanuit de Duitse en Britse supermarkten aan te bieden. Ten opzichte van vorig jaar zien we dat naast de spelers in de AGF-keten - van veredelaars tot telers en afzetpartijen - ook steeds meer grote retailers onze data afnemen", vertelt Christiaan Rijnhout. "Nieuw is dat we de mogelijkheid hebben om ook kleinere datasets van bijvoorbeeld een week aan te kopen in plaats van een jaarabonnement."
Uniek ten opzichte van andere datamonitors, of dit dit nou kassa- of consumentendata betreft is de veelheid aan KPI's waarvan de data wordt verzameld", vertelt Christiaan. Voor de vruchtgroenten betreft dit de volgende criteria: Distribution - Product type, Product name, EAN code, Package type, Weight, Brand, GLN, Supplier, Chain of custody code, Freshness, Organic, Class, Variety, Facings, Caliber, Tier, KCB / EORI code, L-code, Price, Pepper mix, Colour, Country of origin, GGN code, Producer, Quantity pepper, Number of peppers in traffic light pack. Front image, Back image, Label image, Pricetag image, Box image en Placement image.
"Maar we blijven afhankelijk van de informatie op de verpakking. Als deze data niet op de verpakking staan, kunnen we het ook niet analyseren. Dat werkt met AGF toch anders dan met een fles cola en de AGF-sector is zo specifiek dat dit niet altijd eenvoudig is", aldus Christiaan. "Maar met dank aan de input van de sector kunnen we onze abonnees van veel gerichte informatie voorzien. Zo maken we tegenwoordig verschil tussen de leverancier en producent, op basis van de GLN-codes. Dat is interessant, want zo wordt de hele supply chain achter de producten zichtbaar. Voor een stoplichtverpakking paprika's geldt dat bijvoorbeeld voor de drie verschillende telers van de paprika's."
"Specifiek voor dit onderzoek hebben we een samenvatting gemaakt van een wekelijkse monitor van week 48 binnen de Duitse discounters, namelijk Lidl, Penny, Aldi Nord en Aldi Sud. In deze monitor is de schapinformatie opgenomen van de (snack)paprika's, (snack)komkommers, aubergines en courgettes", vertelt Christiaan. "Ik heb me persoonlijk weer verbaasd over de grote variëteit in landen van herkomst tussen de verschillende supermarkten, maar ook de verschillen in assortiment, maar ik zou zeggen: neem vooral de proef op de som met de output die we uit de monitor gratis beschikbaar stellen!"
Klik hier om de output te bestellen
Voor meer informatie:
Roamler Nederland
Christiaan Rijnhout
Westerdoksdijk 411
Amsterdam
+31 6 15294869
[email protected]
www.roamler.nl