Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kerstvragen aan 17 AGF'ers

Voor de Kersteditie van ons Vakblad Primeur stelden we Kerstvragen aan maar liefst 17 AGF'ers actief in de Hollandse en Belgische AGF-handel in de breedste zin van het woord. Alle geïnterviewden beantwoordden 6 vragen, wij hebben 1 antwoord er uitgepikt voor dit artikel. Ben je benieuwd naar de complete artikelen? Neem dan voor 84,95 euro een jaarabonnement op Primeur in 2025 en wij sturen je ook het Kerstnummer nog toe!

Hoe was 2024 zakelijk en privé voor je?


Steve Alaerts, Foodcareplus:

We hebben in 2024 bij Foodcareplus de groei in de markt overtroffen met dubbele groeicijfers, de teams versterkt en we zijn verhuisd naar een ander kantoor/pakhuis binnen onze groep dat ruimte biedt voor onze groeiambities. Die verhuizing vormt het prachtige sluitstuk van 2024. Tegelijkertijd heb ik een vol jaar achter de rug als voorzitter van de Supply Chain Council van de International Fresh Produce Association, wat ik meteen kan verbinden aan mijn privéleven. Ik heb nieuwe vrienden voor het leven gemaakt op verschillende continenten, en dat sluit aan bij de belofte die ik mezelf als jonge twintiger heb gedaan: om altijd de wereld te blijven ontdekken.

Henk Huver, Huver Groente en Fruit+

Het jaar is alweer bijna voorbij, maar als we even terugkijken op 2024 is het een bewogen jaar geweest. Er kwam veel op ons af, hoge loonkosten, krapte op de arbeidsmarkt, natuurrampen en delen van de wereld in oorlog. Echter, ondanks alle negatieve factoren was 2024 zakelijk gezien een erg goed jaar ten opzichte van 2023. Meer klanten in de winkel, een uitstekende verkoop met goede marge en een positieve kijk van de consument op onze branche betreffende gezonde voeding, hebben hier allemaal aan bijgedragen.

Wat zijn de grootste uitdagingen waar je bedrijf/organisatie mee te maken had?


Christophe Vermeulen, Belgapom:

Het constante hameren op de absolute noodzaak een gazellesprong te nemen in de verduurzaming, niet enkel van ons eigen werk, maar vooral van de teelt van onze grondstoffen. Ik ga hier gedonder mee krijgen, maar Greenpeace zei het in de jaren '90 niet slecht: 'no time to waste'.

Kees van Veen, Agrocare Growers:

Het onder controle krijgen van het virus was een grote uitdaging. Het omgaan met de steeds complexer wordende Nederlandse regelgeving is ook heel uitdagend. Daarnaast waren en blijven energie en arbeid grote uitdagingen in Nederland.

Welk onderwerp gaat volgend jaar de AGF-sector bepalen?


Pieter Devos (Devos Group):

Bijvoorbeeld een fusie tussen Wouters Fruit en Devos Group?

John van Heijningen, Oxin Growers:

De komst van batterijen. Zelf hebben wij sinds juni een batterij van 2 megawatt operationeel. De mogelijkheden die je daarmee hebt, zijn vernieuwend in de tuinbouwsector.

Ben de Groot, de Groot Fresh Group:

De afgelopen jaren heb ik vaak gezegd dat het de komende zeven jaren erg moeilijk gaan worden in de AGF, het is een branche die eigenlijk niet gezond is en waar schaalvergroting noodzakelijk is. Ook zullen er de komende jaren veel (familie-)opvolgingen moet worden gerealiseerd. Vooral kostenbeheersing zal een groot thema blijven. Ik ben echt bang dat er steeds meer bedrijven in de problemen komen binnen onze branche. Fatsoenlijke marges kennen we niet in AGF, maar kostenverhogingen wel. Pak alleen het transport van groenten en fruit, dat heeft zoveel impact gekregen op het product, en dan kan ik nog wel meer zaken noemen als wetgeving, energie enz. In de gehele sector staat AGF onder margedruk, of het nu retail, foodservice, detailhandel, horeca of telers etc. zijn, dus schaalvergroting is onvermijdelijk. Ook wij zullen daarnaar moeten blijven kijken. De grote partijen zullen alleen maar groter worden en de kleinere partijen zullen ook groot moeten worden.

Bas Rensen, Best Fresh Group:

CSRD komt eraan en veel grote mkb-bedrijven zullen vanaf 2026 moeten rapporteren over prestaties op het gebied van duurzaamheid. Wij zijn er sinds dit jaar al druk mee bezig.

Wie/ wat heeft je dit jaar het meest geïnspireerd?


Ron Toet, Combilo:

De gouden plak van de dames estafette op de Olympische Spelen, het teamwork, maar ook de individuele kwaliteiten binnen het team om zo het hoogst haalbare uit elkaar te halen binnen het team.

Ann Celen, Special Fruit:

Ik wil hier een quote van Oprah Winfrey aanhalen: "Life is about finding yourself, embracing your strengths and weaknesses, and being true to who you are."

Thijs Terwindt, Van der Lans International:

Ik moet zeggen dat ik wel bewondering heb voor een aantal mensen die werken bij importbedrijven in Oekraïne. De mensen die ik daar spreek, blijven ondanks de moeilijke omstandigheden, die al drie jaar duren, zo goed mogelijk werken. Stroom die continu uitvalt, luchtalarm, drones; situaties die wij in Nederland niet kennen. Soms goed om te relativeren, wanneer ik mij zit druk te maken omdat een container in de scan gevallen is.

Wie zouden we in het nieuwe jaar echt eens moeten interviewen in Primeur?

Jelte van Kammen, Harvest House:

Joris Lohman, over zijn boek 'Boter, kaas en havermelk'. Dit actuele en prikkelende boek gaat in op een van de meest relevante en uitdagende vragen van deze tijd: hoe voeden we 8 miljard mensen zonder de aarde te vernietigen?

Will Teeuwen, Teboza:

Donald Trump. Niet omdat het mij nu zo'n aardig persoon lijkt, maar de man weet niet van opgeven.

Kris Wouters, Wouters Fruit:

Jo Brouns, onze minister van landbouw en Willem Broux van Carolus trees.

Wat is jouw persoonlijke of zakelijke doel voor 2025?


Tina Vogels, Groentespeciaalzaak Vogels:

Voor 2025 is mijn doel om onze duurzaamheidsinitiatieven verder uit te breiden en te integreren in alle facetten van ons bedrijf. Persoonlijk wil ik meer tijd besteden aan professionele ontwikkeling door middel van cursussen en workshops die mijn leiderschapsvaardigheden verder versterken.

Michael Wilde, The Organic Embassy

Mijn doel (en dat is zowel een persoonlijk als zakelijk doel) is vooral doorgaan met waarmee ik momenteel bezig ben. In verbinding met zo veel mogelijk andere stakeholders ervoor zorgen dat Nederland steeds meer biologisch kleurt. Er zijn meerdere wegen naar een 'duurzaam Rome' en biologische systeemlandbouw (met een sterk internationaal, onafhankelijk gecontroleerd keurmerk, geborgen in Europese plannen en de duurzaamheidserkenning van de consument) is een hele concrete weg die boeren echt perspectief biedt.

Harmen Westerink, Vitamientje.nl:

Lekker werken, genieten van werk en gezin/familie. Proberen een goede balans te vinden tussen werk en privé. En zakelijk ook meewerken aan leuke projecten voor mensen die het minder goed hebben dan dat wij het hebben.