Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
William Verhoeven (Progent) over nieuwe AI-module die live gaat in 2025

"Met een goede datastructuur als fundament kan AI trends herkennen en prognoses maken"

Tholen - Voor veel bedrijven lijkt Artificial intelligence (AI) tegenwoordig wel een toverwoord. Maar hoe maak je het toepasbaar in de dagelijkse praktijk? Daar zijn de programmeurs van Progent dagelijks mee in de weer. "Hoe tof is het als je door middel van AI actief erop wordt geattendeerd dat een klant normaal op dinsdag altijd aardbeien besteld en dit deze week nog niet heeft gedaan?!"

Progent is specialist in het omzetten van data naar bruikbare inzichten in de AGF. Het bedrijf mag grote AGF-handelsbedrijven tot haar klantenkring rekenen. "We combineren data uit ERP-pakketten en financiële pakketten, maar ook productiemachines en boordcomputers van vrachtwagens naar een Data Warehouse en maken daar dashboards op, waarmee je in één oogopslag ziet hoe de onderneming presteert", legt William Verhoeven uit.

Met AI gaat het bedrijf echter nog een stap verder. Alleen is daar wel een belangrijke voorwaarde aan verbonden. "Een bedrijf moet wel haar datamanagement op orde hebben. Als dat fundament goed is ingericht, kunnen wij met AI hier analyses, prognoses en berekeningen aan koppelen", legt Mark Verloop uit. "Daarmee kun je bijvoorbeeld snel inzoomen op gemiste omzet. Ik ben ervan overtuigd dat dit veel bedrijven keiharde euro's op gaat leveren."


William Verhoeven En Mark Verloop van Progent met hun eerste versie van de AGF chatbot

PDF's met prijslijsten uitlezen
" Een volgende stap waar AI steeds intelligenter in wordt is het verwerken van ongestructureerde data, vanuit bijvoorbeeld mails met prijzen. Momenteel wordt er bij veel bedrijven 's morgens vroeg nog een benchmark gedaan door middel van een prijslijst. Deze worden vaak in PDF verstuurd om de prijzen van de concurrentie te vergelijken en de eigen prijszetting te bepalen. Nu worden die prijzen vaak nog overgetypt, maar je kunt prima AI inzetten om bijvoorbeeld PDF's of Excel uit te lezen en de prijzen te vergelijken."

Een vervolgstap is dat er vanuit het systeem antwoord wordt gegeven op een vraag van de klant wanneer de vrachtwagen eraan komt", vervolgt Verloop. Op de vraag of AI al zover is, antwoordt de programmeur. "Het blijft AI en het is op onderdelen zeker nog niet perfect, maar de AI-modules leren wel ontzettend snel. Belangrijk is dat bedrijven duidelijke doelen stellen, zodat ze ook kunnen verwachten dat het model het gewenste antwoord geeft. Wij zijn nu een chatbot aan het ontwikkelen, specifiek voor de AGF. Dat is echt uniek in de markt."

Op de vraag wat AI nog niet kan, reageert Mark: " AI is op dit moment in volle ontwikkeling, wij zien dat toepassingen die een half jaar geleden nog niet mogelijk weer, nu wel kansen bieden. Het is echter nog steeds niet zo dat je een knop aan zet en je hebt een prijsvoorspellend model waar je blind op kan sturen. Je kunt een aanname maken dat het in Costa Rica een slecht seizoen wordt door weersinvloeden en welke impact dit zal gaan hebben op de beschikbaarheid/prijzen, maar het blijft een prognose en geen absolute waarheid. De storm DANA had bijvoorbeeld ook niemand in Spanje in deze mate aan zien komen."

Trends herkennen
"Momenteel kan de AI chatbot van Progent al een hoop vragen beantwoorden. Welke klant haalde vorige maand de meeste omzet? Wie was de grootste granaatappelklant? En wie had de meeste claims? Vragen waar je normaal voor naar de boekhouder moet, krijg je nu realtime uit het systeem, waarbij de inzet ook is om trends te herkennen", vertelt William. "Maar het is niet plug-and-play, want je moet wel een gestructureerd datamodel hebben om goed te kunnen configureren."

Voor klanten van Progent is de AI-module in elk geval niet ver meer weg. "We zijn nu met de finishing touch bezig, maar zijn volgend jaar klaar voor de release. Daarom maken we nu de markt alvast warm voor de mogelijkheden die AI biedt. De klanten die wij bedienen beschikken al over een Data Warehouse en zij kunnen er dus meteen mee aan de slag!"

Voor meer informatie:
William Verhoeven
Progent
Tel.: +31 (0)85 82 24 12 4
[email protected]
www.progent.nl