Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Klanten zijn steeds minder belang gaan hechten aan milieuvriendelijk transport"

Investering in LNG-wagenpark en Duitse tolverhoging werd Koeltrans funest

In het eerste faillissementsverslag gaat de curator in op de oorzaak van het faillissement van de Koeltrans Groep. Hieruit blijkt dat de vergroening van de transportvloot het transportbedrijf de kop heeft gekost. Met ingang van 4 november nam H.Z. Logistics alle transportactiviteiten over van het failliet verklaarde transportbedrijf uit Bemmel.

Op de datum van het faillissement bestond de hele transportvloot uit 55 LNG-trucks, 20 dieseltrucks en 173 trailers. De bestuurder heeft de investering in LNG-trucks gedaan op grond van de verwachting dat de transportsector zou moeten vergroenen, zodat de klimaatdoelen kunnen worden behaald. De Koeltrans Groep wilde op dit gebied vooruitlopen en een milieuvriendelijker alternatief voor dieseltrucks aanbieden.

"De afgelopen jaren zijn de klanten in de transportsector steeds minder belang gaan hechten aan milieuvriendelijk transport. Niet het milieu, maar de prijs was de doorslaggevende factor. De Koeltrans Groep is hierdoor in de problemen gekomen omdat LNG-trucks een veel hogere kostprijs hebben dan dieseltrucks. Deze hogere kostprijs kon niet worden doorbelast aan klanten, terwijl het ook niet mogelijk bleek om tegen aanvaardbare kosten de LNGtrucks weer te vervangen door dieseltrucks", zo luidt de verklaring van de bestuurder in het verslag.

In het jaar 2022 heeft de Koeltrans Groep een verlies van ruim € 1 miljoen geleden. Dit verlies was grotendeels toe te rekenen aan de explosieve stijging van de gasprijs als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Doordat de gasprijs in 2023 weer aanzienlijk daalde, is het verlies in dat jaar zeer beperkt gebleven en was er goede hoop dat de Koeltrans Groep op termijn
weer winstgevend kon worden. Eind 2023 besloot de Duitse regering echter om de tolkosten voor dieseltrucks te verhogen van € 0,19 per km tot € 0,35 per km. Daarnaast werd de vrijstelling voor LNG-trucks afgeschaft. Ook voor LNG-trucks is direct dit hoge tarief gaan gelden. Aangezien het grootste deel van de vloot van de Koeltrans Groep bestond uit LNG-trucks en de Koeltrans Groep veel in Duitsland reed, kwam deze verhoging voor de Koeltrans Groep extra hard aan. Per saldo betekende deze verhoging van de tolkosten een extra kostenpost voor de Koeltrans Groep van ca. € 2 miljoen op jaarbasis.

Aangezien de Koeltrans Groep niet in staat was om de tolverhoging en andere kostenstijgingen geheel of grotendeels door te belasten aan haar klanten en de grootste leveranciers niet bereid waren tot prijsverlagingen of andere oplossingen, zijn in de loop van 2024 grote financiële problemen ontstaan. Om die reden is de bestuurder van de Koeltrans Groep op zoek gegaan naar overnamekandidaten. Toen dit uiteindelijk niet mogelijk bleek, heeft de bestuurder van de Koeltrans Groep zich genoodzaakt gezien de
faillissementen aan te vragen.

Op basis van de eerste indruk heeft de curator geen reden om te twijfelen aan bovenstaande verklaring van de bestuurder over de oorzaak van het faillissement. De curator zal hier nog wel nader onderzoek naar doen en zal tevens onderzoeken of er nog mogelijk andere oorzaken aan te wijzen zijn. De curator zal hier in de komende verslagperioden op terugkomen.

Bron: Faillissementsdossier, Kenmerk 05.gel.24.462.F.1300.1.24

Publicatiedatum: