Tholen - Wie duurzaamheid en discount vaak als tegenstrijdige concepten ziet, heeft de strategie van Aldi België nog niet begrepen. "Duurzaamheid en discount gaan hand in hand," stelt Maksim Van Herck, Category Manager Groenten & Fruit. Met een aanpak die minder verpakkingsmaterialen, vereenvoudigde en lokale inkoop met scherpe prijzen combineert, daagt Aldi de concurrenten uit. "Met onze 440 winkels in België draaien we hoge volumes en houden we onze processen zo eenvoudig mogelijk. We investeren in langetermijnrelaties met onze leveranciers. Dankzij deze aanpak zorgen we ervoor dat onze klanten makkelijk en tegen lage prijzen kunnen winkelen."
Verse, kwalitatieve producten zoals groenten en fruit staan bovenaan het boodschappenlijstje en zijn voor de consument een belangrijk criterium bij de keuze van hun supermarkt. Daarom speelt het aanbod, de versheid en de kwaliteit van AGF een cruciale rol binnen Aldi België. Dankzij de nieuwe winkelindeling biedt Aldi hun AGF onmiddellijk vooraan in de winkels aan.
Oog voor de consument
Aldi verliest de gewoontes en behoeftes van de consument nooit uit het oog: hij/zij staat altijd centraal bij de keuze van hun assortiment, vertelt Maksim. Over het algemeen scoren klassiekers het best: banaan, aardbei, aardappelen, witloof, witte druiven zonder pit, uien, komkommer. In de maand december vallen vooral spruiten en clementines in de smaak bij de Aldi-klant.
Om te voldoen aan de behoefte van klanten heeft Aldi België het groente- en fruitaanbod doorheen de jaren uitgebreid, denk bijvoorbeeld aan meer AGF in bulk. "Zo vind je bij ons in de zomer een groot assortiment aan steenfruit en meloenen. 's Winters bieden we bijvoorbeeld de biopompoen en vergeten groenten zoals pastinaak en rapen aan. Naast het vast aanbod vind je bij ons ook seizoensproducten zoals asperges in de lente, Belgische miniwatermeloen en aardbeien in de zomer, pastinaak, knolselder en veenbessen in het najaar."
Speciaal voor de komende feestperiode breidt Aldi het vaste aanbod uit met groenten en fruit die vaker op het feestmenu staan. "We pakken onder andere uit met gekleurde wortelen en preischeuten, maar ook meer traditionele winterartikelen als spruiten, witloof en knolselder krijgen een plaats op het menu. Dat past beter bij de noden van de klant die tijdens de winterperiode meer bourgondische gerechten klaarmaakt, of smult van een stukje wild. Daarnaast zorgen vruchten als granaatappelen, lychees en veenbessen voor een extra feestelijke toets."
KNALDI
Promoties spelen bij de AGF-verkoop een cruciale rol. Er is volgens Maksim nood aan verse, kwalitatieve en betaalbare producten – dit zoveel mogelijk van eigen bodem voor de Belgische consument. "Naast onze achtwekelijkse scherpe promoties op groenten en fruit bieden wij elke week ook één extra groente- of fruitartikel aan voor een voordelige prijs, dus bovenop het vaste seizoensassortiment. Bovendien kunnen klanten in het weekend, op(vrijdag en zaterdag, genieten van een extra promo – bovenop de reeds vermelde – op één specifieke verse groenten- en één specifiek vers fruitartikel. De zogenaamde 'Weekend KNALDI'."
Van bij ons
Aldi België hecht in hun versafdelingen veel belang aan Belgische producten. Maksim: "Enerzijds kunnen we zo besparen op transportkosten, anderzijds vinden we het belangrijk om Belgische producenten op een duurzame manier te steunen."
Voor verse groenten en fruit kiest de catagorymanager waar mogelijk voor lokale producten en de lokale korte keten. Maksim: "Op die manier proberen wij de impact op het milieu te beperken. Ons motto blijft: inkopen zo dichtbij als mogelijk en zo ver als noodzakelijk. Daarbij optimaliseren we het volgens de seizoenen en de verwachtingen. Indien het product in België niet of onvoldoende beschikbaar is, focussen we ons in de eerste plaats op het gebied van de Benelux, nadien in Europa om dan pas buiten Europa te kijken. Voor producten afkomstig uit overzeese gebieden, geven we de voorkeur aan transport over water."
Samen
Al jaren werkt Aldi België samen met vele Belgische leveranciers. "Wij groeien en ontwikkelen ook samen. Voorwaarde is dat de kwaliteit van het product gegarandeerd is en dat de leverancier een antwoord kan bieden dat aansluit bij ons assortiment," aldus Maksim. Sinds een aantal jaren pakt Aldi in de zomer uit met een Belgische miniwatermeloen. "We waren de eerste Belgische supermarkt die dit product op grote schaal vermarkt heeft. Op deze manier zet Aldi zich in voor vernieuwingen in de Belgische fruitteelt om zo de Belgische miniwatermeloen voor het grote publiek beschikbaar te stellen."
Maksim noemt ook andere voorbeelden. "Deze zomer hebben we de eerste Belgische kersen gekocht. Deze winter zijn we met onze leverancier overeengekomen om het assortiment Belgische tomaten uit te breiden, aangezien we kunnen vertrouwen op Belgische tomaten die in serres worden gekweekt. Tijdens de wintermaanden zijn onder andere ook Belgische spruiten, pastinaken, witloof, enz. te koop."
Kwaliteit
Leveranciers en ketenpartners zijn belangrijk voor kwaliteitsborging. "We investeren in langetermijnsamenwerkingen met zeer stabiele leveranciers en vaste telers die versheid en kwaliteit vooropzetten," aldus Maksim. "We leiden onze collega's op en we controleren meermaals de kwaliteit doorheen de volledige keten: producent, distributiecentra en dagelijks in de winkels. Daarnaast worden onze producten ook geregeld gecontroleerd door onafhankelijke, geaccrediteerde controle-instanties en onderworpen aan steekproeven van experts."
Biologisch aanbod
In het sustainability report van 2023 stond dat het biologisch aanbod bij Aldi fors was gedaald. "Het cijfer dat je ziet staan in het rapport, namelijk 95 bioproducten, is een optelsom van ons vaste aanbod én tijdelijk aanbod, denk bijvoorbeeld aan een wekelijkse aanbieding. Het aantal producten in ons vast bio-aanbod is de afgelopen jaren vrij stabiel gebleven. Het zijn voornamelijk minder tijdelijke bio-acties die ervoor zorgen dat je dat cijfer ziet dalen," licht Maksim toe.
Hoe dat komt? "Het is de Belgische consument die mee bepaalt welk gewicht er gegeven wordt aan welke producten. Dit principe geldt niet alleen voor ons bio-aanbod, maar voor al onze productcategorieën. Dat is net waar onze discounterstrategie om draait. Zo valt het op dat bio wat meer succes kent in Wallonië, maar nauwelijks in Vlaanderen."
Groenten en fruit vormen de grootste (sub)categorie binnen het bio-aanbod van Aldi. Daarnaast bieden ze ook bioproducten binnen noten, zuivel, vruchtensappen, pastasauzen, wijn en chocolade. Maksim: "Let wel, het is niet omdat het aantal bioproducten daalt dat we geen nieuwe producten toevoegen aan dit aanbod. Zo hebben we sinds enkele maanden bioknoflook en Sungold biokiwi aan ons assortiment toegevoegd."
Duurzaamheid en discount
Voor Aldi gaan duurzaamheid en discount hand in hand. "Minder verpakkingsmaterialen, zuiniger omspringen met energie, lagere transportkosten door zo veel mogelijk aan te kloppen bij Belgische/lokale leveranciers, etc. Voor al onze producten, dus ook voor verse groenten en fruit, volgen wij de algemene prijsstrategie van Aldi: producten van hoge kwaliteit aanbieden tegen de laagst mogelijke prijs. Duurzaamheid maakt integraal deel uit van onze visie op kwaliteit. Bewijs hiervan is onder andere dat Aldi België de grootste Fairtrade-partner is voor bananen," stipt Maksim aan.
Al eerder noemde Maksim dat het aanbod AGF in bulk door de jaren heen fors is toegenomen. "We spelen in op een groeiende voorkeur voor losse stuks groenten en fruit. Het is duurzamer én gemakkelijker voor de klant om zelf de gewenste hoeveelheid te bepalen. Enerzijds biedt het gebruiksgemak omdat hij het aantal stuks zelf kan kiezen. Anderzijds is het ook een goede manier om voedselverspilling te vermijden."
Maar ondanks de wil om zo duurzaam mogelijk te werk te gaan en plastic verpakkingen te vermijden, is het niet altijd mogelijk om alle groenten en fruit los aan te bieden. "We stellen ons steeds de vraag: Is verpakking bij dit product noodzakelijk? Voor sommige producten, zoals prei of selder, is het los aanbieden ervan minder aangeraden en hebben verpakkingen wel degelijk een belangrijke functie: het garanderen en optimaliseren van de versheid, kwaliteit en houdbaarheid."
Toekomst
De focus van de catagorymanager in de komende jaren is en blijft de optimalisatie van het huidige aanbod. "De klant staat centraal en bepaalt mee wat uiteindelijk in onze winkelrekken belandt. We blijven onze kwaliteitsprocessen permanent monitoren zodat de klant enkel verse en kwalitatieve producten in zijn winkelkar legt. Daarnaast werken we verder aan onze nieuwe winkelinrichtingen met vers voorop."
Dit artikel verscheen eerder in editie 12, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Aldi België
[email protected]
www.aldi.be