Tholen - In het hart van het Limburgse Heuvelland ligt een bijzonder bedrijf waar de liefde voor fruit en muziek elkaar versterken. Wim Notermans is niet alleen een toegewijde fruitteler, maar ook een gepassioneerde muzikant en staat bekend als de zingende fruitteler. Als een pleitbezorger voor lokale producten en duurzaamheid zet hij fruit in de schijnwerpers. Wims aanpak is een oproep aan zijn collega-telers om hun creativiteit en ondernemerschap in te zetten voor een duurzamere en rendabelere toekomst: "Telers moeten regie nemen in de keten."
Ontwikkeling van het fruitbedrijf
Wim groeide op tussen de fruitbomen van het bedrijf dat zijn vader Jan in 1957 begon. Jan was een pionier in de regio door als eerste laagstamfruitbomen te planten in Zuid-Limburg. Wim nam het bedrijf over en zette de traditie voort, maar met een moderne visie. Hij teelt verschillende fruitsoorten, waaronder Elstar en Jonagold, Conference peren en aardbeien. "In de beginjaren waren de prijzen voor goede kwaliteit fruit hoog," herinnert Wim zich. "Maar de tijden zijn veranderd. Tegenwoordig moet je meer doen dan alleen fruit van hoge kwaliteit telen; je moet ook een verhaal vertellen om te overleven."
Dit besef leidde tot een verschuiving in hoe Wim zijn bedrijf runt. De peren worden via Fruitmasters afgezet, maar in plaats van volledig afhankelijk te zijn van de veiling, verkoopt hij zijn appelen en aardbeien nu lokaal en zelf via boerderijwinkel de Oogstschuur. Dat gaat direct via de eigen boerderijwinkel, via schoolfruit en werkfruit. Met lokale PLUS-supermarkten heeft hij afspraken gemaakt om zijn appelen prominent te presenteren, compleet met affiches die het lokale karakter en de herkomst van het fruit benadrukken. Wim: "We telen ook vele perenrassen, maar die zijn ontzettend moeilijk te verkopen, daarom worden deze bomen geadopteerd door liefhebbers, zij komen de peren dan met hun gezin plukken."
Zingen over fruit
Wim is naast ondernemende fruitteler ook professioneel muzikant. Hij volgde naast zijn opleiding aan de fruitvakschool in Geldermalsen in zijn vrije tijd een opleiding zang, voordracht en slagwerk aan de muziekacademie. "Twee dagen per week studeerde ik fruitteelt en de andere vier dagen was ik bezig met muziek," vertelt Wim. Vroeger zong hij in een band, maar sinds 2007 treedt hij solo op als De Zingende Fruitteler en kunnen bedrijven en particulieren hem inhuren om hun receptie of feestavond muzikaal in te vullen.
Middels zijn talent wil Wim mensen ook aanzetten tot nadenken. "We hebben allemaal een verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor de wereld om ons heen," merkt hij op. "En dat begint met het maken van bewuste keuzes." Daarom treedt Wim regelmatig op scholen en bij lokale evenementen en brengt daar ook zijn eigen nummers ten gehore: het Appelliedje en twee Aardbeienliedjes. Die dienen niet alleen als entertainment, maar ook als educatief middel. "Mijn muziek helpt mensen om op een leuke en toegankelijke manier te leren over fruit. Muziek versterkt het geheugen," legt Wim uit. "Door te zingen en dansen onthouden mensen, vooral kinderen, het belang van fruit veel beter. Heel belangrijk, want dat zijn de consumenten van de toekomst."
Regie nemen
Het vergroten van het bewustzijn is voor Wim een manier om meer regie te krijgen over hoe hun producten op de markt worden gebracht, er wordt nog te weinig gedaan om dit optimaal te benutten. "Niemand kan dit beter dan de teler zelf. Ik ga bijvoorbeeld graag kijken bij Roda JC en via de businessclub is het heel gemakkelijk om met supermarktmanagers en andere beslissers in gesprek te komen. Ik vertel hun over mijn fruit en het verhaal erachter, wat vaak leidt tot samenwerkingen."
Door zelf de controle te houden over het verhaal en de presentatie van hun producten, kunnen telers hun opbrengsten maximaliseren en tegelijkertijd de waardering voor lokaal fruit vergroten. Dit is nodig omdat er steeds hogere eisen aan fruit worden gesteld. Slechts 30% wordt redelijk betaald, omdat dat de schappen van de supermarkt haalt, vertelt Wim. In plaats van eindeloos te discussiƫren over de prijs of kwaliteit van het fruit, pleit Wim ervoor dat telers actief nieuwe markten en mogelijkheden moeten verkennen. "We moeten inzetten op het beter vermarkten van ons eigen fruit," stelt hij. "Appelen die niet geschikt zijn voor de supermarkten, worden voor een te lage prijs weggegeven, maar er zijn ontzettend veel mogelijkheden om deze appels te verwerken naar een regionaal product. Dan denk ik niet meteen aan sap of stroop, maar een product waar tot heden nog niemand aan heeft gedacht," besluit Wim.
Dit artikel verscheen eerder in editie 12, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Fruitbedrijf Notermans
Hoogcruts 5
Noorbeek, 6255NS
www.fruitbedrijfnotermans.nl
[email protected]