Drie jaar lang, van 2022 tot en met 2024, zet VLAM met de campagne 'Helden van onze velden' de duurzaamheidsinspanningen van de Vlaamse AGF-sector in de kijker. Telers en sectororganisaties vertellen daarbij hun verhalen en initiatieven aan de pers.
"Die insteek, aanpak en goede resultaten vielen in de smaak bij communicatieprofessionals: tijdens de Best Of Reputation Awards (BORA's) won de 'Helden van onze velden'-campagne een gouden BORA in de categorie 'Always-On B2C & B2B', en een zilveren BORA in de categorie 'Governance'", zo meldt VLAM.
Helden van onze velden: duurzaamheidsinspanningen in de kijker
Het doel? Consumenten bewuster maken en hun kennis vergroten over de inspanningen die de AGF-sectoren doorheen de hele keten leveren op het vlak van duurzaamheid. De campagne richt zich op Belgische consumenten ouder dan 35 en een B2B-publiek (kleinhandel, foodservice en groothandel) in België, Frankrijk en Duitsland.
Van champignonvoetjes tot gefilterd regenwater en 'Dag van de Aardappel'
Met de campagne informeren en sensibiliseren willen ze consumenten met nieuwtjes, cijfers en voorbeelden van verschillende initiatieven in de AGF-sectoren. Hoe kan chitine uit champignonvoetjes – een restproduct – gebruikt worden voor cosmeticaproducten en pleisters? Hoe slagen serretelers erin om opgevangen en gefilterd regenwater tien keer langs hun teelt te laten passeren? Waarom is het belangrijk dat er sinds dit jaar eindelijk een 'Internationale dag van de Aardappel' is uitgeroepen? "De campagne bracht het allemaal aan bod via heldenverhalen van landbouwers, beroepsverenigingen, aardappelverpakkers, handelaars, onderzoeksinstellingen, producentenorganisaties en overige spelers door de hele keten."
"De boodschappen werden versterkt met een frisse mix van boeiende persberichten, ruim 25 persoonlijke boerderijbezoeken door meer dan 60 journalisten, opiniestukken en inspirerende sectorevenementen voor stakeholders. Actuele thema's – 'top topicals' – zoals Wereldwaterdag, Earth Overshoot Day en Wereldbodemdag, boden vaak de ideale kans om landbouwers te laten vertellen over hun initiatieven rond die onderwerpen."
Verbeterde perceptie van Vlaamse consument
Zo kwamen verschillende inspanningen in zowat elke Vlaamse regio meermaals aan bod. "Het resultaat? Telers en sectororganisaties konden in ruim 200 nieuwsstukken op een laagdrempelige manier hun vaak onderbelichte, maar erg interessante verhalen vertellen aan nieuwsmedia en vakbladen. Dat uitte zich via televisiereportages, op de radio en artikels in print en online media."
Bovendien verbeterde de perceptie van de Vlaamse consument. Zo steeg de positieve mening over en het vertrouwen in de Belgische AGF-sector van 60% in 2022 naar 72% in 2023. 16% herkende de campagne (tegenover 10% in 2022). Ook de gemiddelde waarderingsscore van de artikels steeg naar 7,5/10 in 2023 (7/10 in 2022). "VLAM en de stakeholders willen ook in de toekomst de vruchten blijven plukken van deze succesvolle en bijzonder maatschappelijk relevante campagne."
Voor meer informatie:
Liliane Driesen
VLAM
+32 02 552 80 32
[email protected]
www.vlam.be