Ruim 355 euro per megawattuur, met een piek tot 872 (!) euro per megawattuur tussen 17 en 18 uur. De elektriciteitsprijzen rijzen vanwege grijs, windstil weer weer de pan uit.
Op de onbalansmarkt ook een piekprijs woensdag. 2888 euro per megawattuur om 12u is een record. Even daarvoor schoot de prijs ook al tot 2777 omhoog om 11.30.
En de gasprijs? Die daalde woensdag weer een stukje, en ligt ook donderdagochtend voor de contracten voor komende winter op zo'n 44 euro per megawattuur. Vanwege het grijs, windstille en ook frisse weertype zullen gas- en kolencentrales weer moeten bijspringen om huizen en bedrijven warm te houden, en van elektriciteit te voorzien. Bij dagen zoals deze mist Nederland kernenergie, of in ieder geval hernieuwbare energieopwekking die niet afhankelijk is van zon of wind.
TTF-gasprijs contract kwartaal 1 2025 t/m 11 december 2024. Bekijk hier de meest actuele prijzen.
Jan Willem Zwang van Stratergy wijst er op LinkedIn op dat de extreem hoge uurprijs van vandaag 'net iets hoger is' dan de hoogste prijs tijdens de energiecrisis. Ook de onbalansprijs van woensdag is opmerkelijk. Dit is volgens de energiespecialist 'de hoogste onbalansprijs ooit'.
Bij de NOS mag Martien Visser, hoogleraar energietransitie, de hoge prijzen duiden. Hij wijst naast op het weer ook op exportverplichtingen aan Duitsland waar ze nog krapper in hun aanbod zitten.
In het licht van de hoge elektriciteitsprijs van donderdag is een recente Kamerbrief over leveringszekerheid van elektriciteit relevant. Minister Hermans wijst er op basis van data op dat recent voor het jaar 2033 een risico voor de leveringszekerheid is geconstateerd. Via een Loss-of-Load Expectation wordt in een cijfer uitgedrukt hoeveel uur per jaar er naar verwachting gemiddeld onvoldoende aanbod is om aan alle elektriciteitsvraag in Nederland te voldoen. In 2033 is dat 14,2 uur per jaar. Dat is meer dan de steefwaarde van 4 uur.
In het in de analyse waarnaar gekeken wordt benoemde risico, in de Monitor Leveringszekerheid 2024, betreft het risico 'slechts een beperkt deel van de totale Nederlandse vraag'. Netbeheerder TenneT acht voor 2033 de kans dat men echt moet ingrijpen 'erg laag'. Het kabinet zet wel in op behoud van flexcapaciteit.
De grootste fractie in het Europees Parlement, de centrumrechtse EVP, heeft een plan gepresenteerd om de Europese auto-industrie te redden. Een van de onderdelen daarvan is het terugdraaien van het verbod op verbrandingsmotoren per 2035. Ook moeten de boetes worden geschrapt die autofabrikanten straks moeten betalen als ze hun emissiereductiedoelstelling voor 2025 niet halen, meldt BNR.
Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) ligt zwaar onder vuur vanwege de nieuwe indeling van bedrijven en instellingen die de komende jaren voorrang moeten krijgen op het stroomnet. Sommige partijen, uit de hoek van de telecom, het openbaar vervoer en afvalverwerking, twijfelen zelfs openlijk of de ACM wel de bevoegdheid had om dit te doen. Dat bleek tijdens een zitting voor het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), waarover BNR schrijft.
Oliekartel OPEC heeft de verwachting voor de groei van de wereldwijde olievraag voor de vijfde keer op rij verlaagd. Dat meldt onder meer persbureau Reuters.
Het Parool schrijft dat er een brandstoftekort dreigt in Nederland, in 2026. De oorzaak daarvan ligt bij nieuwe wetgeving voor de binnenvaart, waardoor restgassen niet meer in de atmosfeer gedumpt mogen worden. Binnenvaartschepen, die producten aanvoeren, worden hierdoor beperkt.
Het beeld voor de Nederlandse gasopslagen, die leger raken dan in omringende landen, is gunstiger is dan wanneer alleen wordt gekeken naar de vulgraad van de opslagen, zo viel n.a.v. reactie van minister Hermans op Kamervragen in de energie-update van woensdag te lezen. De minister gaat in haar reactie uitgebreider in, op tal van vragen, ook over een vergelijking met de situatie in Belgiƫ. Daar zijn de gasopslagen aanzienlijk kleiner, en vertrouwt men nog veel meer dan in Nederland op LNG. "De (kleine) Belgische opslag
wordt vooral gebruikt om het gastransportnet in balans te houden en te voorzien in piekvraag", schrijft de minister.