Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

3 apps om tol te betalen bij Blankenburgtunnel

Op zaterdagmiddag 7 december iets voor half 3 is de nieuwe snelweg A24, de Blankenburgverbinding, opengegaan. Na ruim zes jaar bouwen kan het wegverkeer de nieuwe noord-zuid verbinding ten westen van Rotterdam gebruiken.

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat opende zaterdag officieel de nieuwe snelweg A24; "Met de opening van de A24/Blankenburgverbinding helpen we ons land echt vooruit. We geven de weggebruikers meer bewegingsvrijheid en de regio meer economische mogelijkheden. Als kamerlid was ik betrokken bij de besluitvorming over deze weg en als inwoner van de regio weet ik hoe belangrijk deze verbinding is. Vandaag heb ik de eer deze prachtige nieuwe snelweg te openen. Ik ben blij voor de regio en trots op het resultaat!"

De A24 is een nieuwe snelweg die de A20 bij Vlaardingen verbindt met de A15 bij Rozenburg. Sinds 2018 bouwden Rijkswaterstaat en bouwconsortium BAAK aan dit project. Nu ligt er een gloednieuwe 3-baanssnelweg met een lengte van 4,5 kilometer, met daarin de Maasdeltatunnel onder rivier het Scheur (Nieuwe Waterweg), de Hollandtunnel onder de Aalkeetpolder en twee nieuwe knooppunten: knooppunt Vlaardingen bij de A20 en knooppunt Rozenburg bij de A15.

Betere bereikbaarheid Rotterdamse regio
De nieuwe oeververbinding draagt bij aan een betere doorstroming van het verkeer in de regio Rotterdam en versterkt de economische positie van de Rotterdamse Haven en Greenport Westland. De verwachting is dat fileproblemen bij de Beneluxtunnel op de A4 en op de A15 hiermee aanzienlijk minder worden.

Het verkeer zal moeten wennen aan de nieuwe situatie, waardoor het in de eerste periode na 7 december nog druk kan zijn. Omdat het verkeer zich anders gaat verdelen over de wegen, kan er op toegangswegen, zoals rond knooppunt Kethelplein, meer drukte ontstaan richting de aansluitingen van de Blankenburgverbinding.

Tol betalen zonder tolpoortjes: gemakkelijk, snel en veilig
Voor een rit over de A24 moet tol worden betaald. Dit gebeurt elektronisch, oftewel via e-TOL. e-TOL is een innovatief tolheffingssysteem dat kentekens van voertuigen met camera's boven de weg fotografeert. Dit maakt tolpoortjes overbodig. Weggebruikers kunnen zich aanmelden voor automatisch betalen op e-tol.nl. Dit geeft extra betaalgemak. Want het tolbedrag wordt dan na de rit automatisch afgeschreven. Wie niet voor automatisch betalen kiest, kan ook maximaal 7 dagen voor de rit of binnen 3 dagen (72 uur) na de rit online tol betalen op e-tol.nl. Zo'n 240.000 weggebruikers meldden zich al aan voor automatisch tol betalen via MOVE-IZI of Flitsmeister. Binnenkort kan dat ook bij 24toll.

Werkzaamheden in 2025
In het voorjaar van 2025 voert de aannemer afrondende werkzaamheden uit op de A15 tussen op-/afrit 15 (Welplaatweg) en de Thomassentunnel. Hiervoor is een aantal weekendafsluitingen nodig, tweemaal inclusief de vrijdag. Daarnaast voert Rijkswaterstaat ook op andere stukken op de A15 asfaltwerkzaamheden uit. Hiervoor is in ieder geval een aantal weekendafsluitingen nodig. De exacte locaties en data worden nog gepland. Daarnaast wordt in het gebied ook de Spijkenisserbrug gerenoveerd, dit zal rondom Spijkenisse en Hoogvliet hinder met zich meebrengen. Houd voor meer informatie de website van Rijkswaterstaat Verkeersinformatie in de gaten.

A24/Blankenburgverbinding
Bouwcombinatie BAAK legde in opdracht van Rijkswaterstaat de A24/Blankenburgverbinding aan.

De realisatie van de tolheffing is een samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en de RDW, die de tol gaat heffen.

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: