Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AI met persoonlijke ondersteuning

Werken met AI is voor veel telers nieuw en vraagt soms om een aanpassing in de werkwijze. Daarom is ondersteuning door een expert, vooral in de opstartfase, essentieel om wegwijs te worden in de wereld van autonoom telen. De Autonomous Greenhouse Managers van Blue Radix bieden die ondersteuning. "We werken samen en begeleiden telers op weg naar autonoom telen."

Tom van Koppen, Geert van der Wel en Eric Buchmann (van links naar rechts op de foto) zijn drie van de Autonomous Greenhouse Managers bij Blue Radix. Samen ondersteunen zij klanten bij het gebruik van Crop Controller, het geavanceerde AI-gestuurde systeem dat autonoom het klimaat en de irrigatie in kassen optimaliseert en aanstuurt. Hoewel Crop Controller veel werk uit handen neemt, geeft het telers vaak een geruststellend gevoel dat er altijd iemand over hun schouder meekijkt. Tom, Geert en Eric zorgen voor dat menselijke aspect, ieder vanuit hun eigen kennis en ervaring, maar vooral als team.

"Wij kijken mee met de teler"
"Als Autonomous Greenhouse Manager ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en denk je met ze mee," vertelt Geert. "Hoe presteren de algoritmes? Werkt alles technisch zoals het hoort? Geven mijn sensoren accurate informatie door? Wij helpen telers om deze vragen te beantwoorden en hun werk nóg beter te doen." Tom vult aan: "We begeleiden dagelijks onze klanten. Bij vragen of als ze ergens tegenaan lopen, kunnen ze altijd op ons rekenen."

Tom geeft aan dat de eerste klanten van Blue Radix echte pioniers in de glastuinbouw waren. "Maar autonoom telen trekt nu een veel breder publiek. De aanpak van Blue Radix heeft zeker bijgedragen aan die brede acceptatie. Door alles helder uit te leggen en telers mee te nemen in de implementatie, groeit het vertrouwen in het autonome systeem. Natuurlijk moeten mensen wennen aan een nieuwe manier van werken, en het is aan ons om hen daar zo goed mogelijk in te ondersteunen."

Meer focus op andere zaken
Tom, Geert en Eric zijn altijd bereikbaar voor hun klanten. "De lijnen zijn kort; mensen kunnen ons altijd bereiken," zegt Geert. "In de eerste weken is het een intensief begeleidingstraject, maar ook daarna blijven we op de achtergrond aanwezig om alles te monitoren." Eric voegt toe: "Omdat we zo dicht bij de teler staan, weten we precies wat er speelt in de kas. Als er een melding binnenkomt – bijvoorbeeld van de klimaatcomputer over een hardwareprobleem of afwijkende omstandigheden – kennen wij de situatie al en kunnen we snel schakelen. Dat geeft vertrouwen en stelt telers in staat zich op andere zaken te concentreren."

Geert spreekt, vanuit zijn ervaring als tuinderszoon en voormalig tomatenteler, de taal van de teler. "Ik heb sinds mijn jeugd al groene vingers en heb veel praktijkervaring opgedaan. Bij Blue Radix gebruik ik die kennis om telers te helpen de digitale stap te zetten en de technologie van Blue Radix nog beter op de praktijk af te stemmen. De relatie tussen Blue Radix en klanten is heel belangrijk, en door mijn achtergrond kan ik die band versterken."

Relatie en vertrouwen opbouwen
Eric benadrukt dat de onboarding de basis vormt van alles. "Hierdoor leren we de behoeften van de teler kennen en kunnen we ze vertrouwd maken met Crop Controller. We doen niet zomaar een onboarding en verdwijnen daarna. We blijven betrokken totdat de teler klaar is om Crop Controller volledig in te schakelen."

Elke situatie is anders, zegt Eric. "De ene teler heeft veertig jaar ervaring, de ander is een net afgestudeerde die nog geen idee heeft waar te beginnen. Bovendien werken we met verschillende culturen en talen. Onze klanten hebben kassen in Europa, Noord-Amerika, Azië, en ver daarbuiten. Wij ondersteunen iedereen, ongeacht de locatie."

Contact met klanten verloopt vaak digitaal, voegt Tom toe. "Via Teams kunnen we snel schakelen. Soms zetten we de camera aan om elkaar te zien en schermen te delen, of we beantwoorden een vraag via WhatsApp. Het hangt af van wat de klant prettig vindt. Op locatie aanwezig zijn, hoeft niet altijd, want onze klanten zitten overal ter wereld. Maar wanneer we een bedrijf bezoeken, leren we daar zelf ook weer van. Het houdt ons scherp."

Wat Blue Radix uniek maakt
Eric zegt dat Blue Radix klanten niet wil overladen met informatie. "Het belangrijkste is dat we er zijn wanneer ze ons nodig hebben. We werken samen met de telers en begeleiden ze in hun proces. Voor telers is het een behoorlijke verandering, een nieuw systeem waarmee ze niet altijd vertrouwd zijn. Dat is waar wij als Autonomous Greenhouse Managers inspringen. We zijn beschikbaar voor vragen, monitoren op afstand en onderzoeken nieuwe mogelijkheden. Het partnerschap tussen teler en Autonomous Greenhouse Manager maakt ons uniek en zorgt ervoor dat het werkt."

Eric, die oorspronkelijk uit Zuid-Afrika komt, is de nieuwste toevoeging aan het team. Na zijn studie in het Verenigd Koninkrijk werkte hij zes jaar als manager bij een kwekerij. "Mensen zijn van nature niet perfect. Telers hebben een breed takenpakket en maken soms onverhoopt emotionele keuzes in klimaat- en gewasmanagement. Dat ken ik uit eigen ervaring. Ik bracht vroeger veel tijd door achter de klimaatcomputer en krabde me vaak achter de oren. Maar nu is er Crop Controller om het werk makkelijker te maken. Waarom zou je die ondersteuning niet gebruiken? Ik had zo'n tool graag gehad in mijn tijd als teler."

De laatste zet
Volgens Geert wordt de persoonlijke service van Blue Radix enorm gewaardeerd door klanten. "Omdat mensen weten dat we altijd ondersteuning kunnen bieden, krijgen gebruikers van Crop Controller meer zelfvertrouwen. Ze weten dat we meekijken en dat we de juiste kennis en ervaring hebben om hen te helpen. Dat geeft veel mensen de laatste zet om voor autonoom telen te kiezen."

Geert heeft een duidelijke boodschap voor mensen die nog geen stap hebben gezet naar autonoom telen: "Twijfel niet en ga ervoor. De toekomst begint nu, en deze ontwikkelingen zullen de komende jaren alleen maar sneller gaan. De instroom van jonge, nieuwe telers is beperkt, dus moet je op tijd anticiperen om de toekomst van je bedrijf veilig te stellen. Crop Controller kan daarbij helpen. En hoewel die digitale stap in het begin spannend kan lijken, helpen wij je op weg en blijven we je ondersteunen waar nodig. Dat werkt, zoals we in de praktijk zien. Autonoom telen is inmiddels geen uitzondering meer, maar wordt steeds meer de standaard in de internationale glastuinbouw."

Voor meer informatie:
Blue Radix
Tel: +31 6 5343 3839
[email protected]
www.blue-radix.com

Publicatiedatum: