Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Campagne 'Enjoy, it's from Europe' zet duurzame groenten en fruit in de kijker

Groenten en fruit behoren tot de belangrijkste voedingsmiddelen voor Duitsers: 71 procent van hen eet ze elke dag, volgens het German Nutrition Report 2024. Een groot deel hiervan komt uit Spanje en Nederland. Alleen al in 2019 exporteerden deze twee landen 9,7 miljoen ton tuinbouwproducten, volgens gegevens van het Spaanse Economisch en Handelsbureau in Düsseldorf. Volgens het Spaanse Douane- en Accijnsbureau bedroeg de export van groenten en fruit naar Duitsland in 2023 3.132.189 ton. Tomaten, vooral cherry- en cocktailvariëteiten, paprika's en komkommers springen eruit.

Consumenten zijn altijd geïnteresseerd in de vraag: hoe worden de producten die ze eten geteeld en hoe komen ze in Duitsland? In Zuid-Europa komen veel van de duurzame groenten en fruit uit zonnekassen in de Spaanse provincies Almeria en Costa de Granada. Hun grote voordeel op het gebied van duurzaamheid is de kracht van de zon, die de belangrijkste energiebron is, met een navenant lage CO2-uitstoot. Zonnekassen bieden ook de voorwaarden voor een lager waterverbruik en biologische ongediertebestrijding. Tegelijkertijd is de teelt van groenten zoals tomaten, paprika's, komkommers, courgettes en aubergines in zonnekassen niet seizoensgebonden en kan er dus het hele jaar door van worden genoten. Daarom heeft dit model internationaal naam gemaakt in de zoektocht naar milieuvriendelijke oplossingen.

Transparantie door traceerbaarheid
De traceerbaarheid van goederen is cruciaal voor het voldoen aan de consumentenvraag naar transparantie, kwaliteitscontrole en voedselveiligheid. Dit geldt zowel voor de marketing als de verkoop van groenten en fruit uit zonnekassen. Hiervoor worden met name AEA-codes en barcodes gebruikt, die zichtbaar zijn voor zowel winkelketens en supermarkten als consumenten. Tegelijkertijd vereenvoudigen deze systemen het beheer van de complexe logistieke ketens.

"Voor telers is het traceerbaarheidssysteem essentieel om ervoor te zorgen dat de keten correct en met garanties functioneert," zegt Juan Tomás Cano, boer en voorzitter van Hortiespaña. Volgens hem zijn de kassen "de huizen die groenten en fruit beschermen, en de zon is de energiebron die ze voedt." Deze kenmerken hebben ervoor gezorgd dat zonnekassen wereldwijd erkend worden als een duurzaam teeltsysteem.

Consumenten zijn zowel geïnteresseerd in de productie- en distributieomstandigheden als in de kwaliteit van de groenten en het fruit die ze kopen. Om hen in staat te stellen zelf de kleur en smaak te beoordelen, is de campagne "It's from the Greenhouse. Duurzame groenten en fruit uit Europa" gelanceerd. Deze campagne, medegefinancierd door Hortiespaña en de Europese Unie in het kader van het landbouw- en voedingspromotieprogramma 'Enjoy, it's from Europe', werd begin dit jaar geïntroduceerd in supermarkten en andere verkooppunten in verschillende steden. De campagne informeert over de herkomst, productie, marketing en distributie van groenten en fruit uit zonne-energie aangedreven kassen in Zuid-Europa.

Voor meer informatie:
https://ausdemgewachshaus.de

Publicatiedatum: