Chris Washington is onder de indruk: "Het is ongelooflijk hoe groot het is, dat had ik niet verwacht," zegt de food influencer over zijn bezoek aan twee grote groente- en fruitteeltprovincies in Zuid-Europa: Almería en Granada.
Hij bracht daar drie dagen door met zijn collega's om uit de eerste hand het hele proces van de voedselketen en de details van hun duurzame teeltmethoden te leren kennen.
De Spaanse groente- en fruitsectororganisatie HortiEspaña heeft het programma "Es de Invernadero" gelanceerd. Het doel van de campagne is om de voordelen van het telen in door de zon aangedreven kassen in Zuid-Europa beter bekend te maken. Dit gebied is een van de belangrijkste duurzame teeltregio's voor groenten en fruit ter wereld. Het driejarige initiatief (tot februari 2026) richt zich op Spanje en Duitsland, heeft een totale investering van twee miljoen euro en wordt mede gefinancierd door HortiEspaña en de Europese Unie in het kader van de promotie van landbouw- en voedingsproducten onder het motto "Enjoy, It's from Europe".
"Het is fantastisch dat de telers nuttige organismen gebruiken in plaats van chemische middelen voor de tomatenteelt," zegt Chris na zijn bezoek. Tomaten zijn het hele jaar door een van zijn favoriete producten: "In de winter eet ik veel tomaten uit zonnekassen. Ze zijn erg sappig en hebben een goede textuur." Chris Washington is te vinden op sociale media als @veganewunder.
Tibella Kömürcü (@bellasrezepte) benadrukt ook het belang van zonverwarmde groenten in de winterkeuken: "Het is fijn dat de groenten echt vers en van biologische kwaliteit zijn. En vooral dat er het hele jaar door tomaten zijn!" Washington en Kömürcü reisden samen met Nadine Moll (@foodwerk.de), Nina Witt (@foodykani) en vier andere influencers naar Spanje.
De groep bezocht verschillende teeltbedrijven, marketeers en bedrijven die gespecialiseerd zijn in biologische ongediertebestrijding. "Het was erg interessant om te zien hoe groenten en fruit duurzaam en volgens alle kwaliteitsnormen worden geteeld. Het is indrukwekkend dat ze zonder extra energie worden geproduceerd," zegt Nadine Moll. Nina Witt deelt deze mening: "Het was belangrijk voor mij om te zien dat de teelt op een milieuvriendelijke manier gebeurt."
Catering speelde ook een belangrijke rol tijdens het bezoek, met gerechten bereid van kasgroenten die speciale aandacht kregen. Recepten vormen immers de focus van de influencers, die samen 4.658.000 volgers hebben op hun sociale profielen. Het doel van de reis was om hen de voordelen van het telen met zonlicht te laten zien. Daarnaast kunnen Duitse consumenten het profiel @ausdemgewachshaus volgen op Instagram en Facebook voor meer informatie.
Voor meer informatie:
www.instagram.com/ausdemgewachshaus