Sinds september zijn de Joyn tomaten van Looye in een gloednieuwe verpakking te vinden in supermarkten. Bij Quality Pack zijn ze bijzonder trots op deze unieke retailverpakking en hun samenwerking met Looye Kwekers. Een mooie aanleiding om met Michel van Giesen en Esther de Waard in gesprek te gaan over de nieuwe verpakking, het ontwikkelproces en de reacties die zij vanuit de markt ontvangen.
Michel, inkoper bij Looye, is vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe verpakking. Hij deelt waarom deze verandering nodig was voor de Looye Joyn tomaten: "We wilden met de nieuwe verpakking niet alleen de inhoud verhogen van 375 naar 400 gram trostomaten, maar ook aansluiten bij onze duurzaamheidsambities en – net als bij onze Honingtomaten – een premium uitstaling creëren die past bij de constante kwaliteit die we leveren."
Een complexe uitdaging in vertrouwde handen
"Met al deze wensen bij elkaar opgeteld, wisten we dat we geen eenvoudige weg zouden inslaan. Daarom was Quality Pack een logische partner voor ons in dit proces", vervolgt Michel. "We werken al sinds de ontwikkeling van de 'Honingcup' op een prettige manier samen. We kennen hun systematische aanpak en weten dat we kunnen vertrouwen op een hoge betrokkenheid en service. Dit bleek geen verkeerde keuze. Quality Pack denkt goed mee en heeft echt alles op alles gezet om samen dit resultaat te bereiken".
De toon zetten in het retailschap
"Voor ons begint de beleving van de Joyn tomaten al in de winkel", vertelt Esther, Marketing Manager bij Looye. "We wilden een verpakking waarin consumenten de smaakvolle trostomaten goed kunnen zien én ruiken. Dat is met deze open verpakking gelukt, en daar zijn ook retailers enthousiast over. We ontvangen daarnaast positieve reacties op de onderscheidende uitstraling en de duurzame materialen die zijn gebruikt. Zowel de schaal als de banderol kunnen volledig worden gerecycled bij het papier- en kartonafval."
Tackelen van technische uitdagingen
"Dit was zeker geen eenvoudig proces. We liepen tegen aardig wat uitdagingen aan om onze doelen te bereiken", zegt Michel lachend. "We kozen bijvoorbeeld voor een schaal die nog niet eerder in de AGF-sector is gebruikt. De bovenkant van de schaal wordt afgewerkt met een kraalrand en we voegen een banderol als wikkel toe. Dat lijkt simpel, maar de verpakking en het verpakkingsproces zitten vol met details en vernuftigheden. Denk bijvoorbeeld aan de speciale inkeping aan de onderzijde van de schaal, die ervoor zorgt dat de banderol op de juiste positie blijft. Quality Pack dacht hierin goed mee, en ging zelfs verder dan we hadden gevraagd."
Duurzaamheid als uitgangspunt
Esther voegt toe: "We zijn ook ontzettend trots op de manier waarop duurzaamheid in de verpakking is geïntegreerd. Dit gaat verder dan alleen materiaalkeuze. Ons verpakkingsproces draait voor 65% op zonne-energie die we zelf opwekken. Duurzaamheid betekent voor ons ook het tegengaan van verspilling. Met deze nieuwe verpakking zetten we daarin weer een stap verder dan we al deden. Bewaarproeven tonen aan dat de open structuur van de verpakking bijdraagt aan een langere versheid van de Joyn tomaten ten opzichte van de eerdere verpakking. Dat is een prachtig resultaat!"
Vooruitstrevend totaalconcept
"Een verpakking wordt vaak als noodzakelijk gezien, maar deze voegt merkwaarde toe aan de totale beleving, het verlagen van de footprint en de houdbaarheid van de tomaten", vervolgt Esther. "Het is voor ons een belangrijke stap richting de toekomst, waarin premium kwaliteit, duurzaamheid en optimale consumentenbeleving samenkomen. Bij Looye Kwekers zijn we trots om deze Looye Joyn verpakking aan onze familie van premium proposities toe te voegen en het voortouw te nemen in deze ontwikkeling."
Voor meer informatie:
Melissa Verkade
Looye Kwekers
Tel: +31 (0)174 520 060
[email protected]
www.looye.com
Quality Pack
Hooge Zeedijk 80
Maassluis
Tel.: +31 (0)180 555 999
[email protected]
www.qualitypack.nl