Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“In al die jaren hebben we nauwelijks dieptepunten gehad”

Gerard Kempen 60 jaar directeur van Kempen Transport

Tholen - Deze maand is Gerard Kempen 60 jaar actief als directeur van Kempen Transport in Venlo. Tijd voor een terugblik met de bevlogen transportondernemer die dagelijks 135 auto's met groenten en fruit - aangevuld met nog eens 20 charters – op de weg heeft rijden en elk hoekje van Duitsland kent als zijn broekzak.

De historie van Kempen Transport gaat nog langer terug. In 1928 is het bedrijf opgericht door Graad Kempen die met paard en wagen het vervoer verzorgde tussen de kleiwarenindustrie en ijzergieterijen van Tegelen naar Maastricht. In 1958 voegde Gerard zich bij het ouderlijk bedrijf. "Ik had twee oudere broers, maar één van mijn broers is op 27-jarige leeftijd verongelukt en een andere broer ging bij zijn schoonvader werken. Samen met mijn jongere broer heb ik 25 jaar het bedrijf gerund, tot hij in 1984 is uitgetreden."

Als 17-jarige had Gerard zijn vakdiploma's op zak en trad hij bij zijn vader in dienst die toen drie vrachtwagens tot zijn beschikking had. Toen hij 18 jaar en 4 maanden was reed hij in z'n eentje naar Italië. Terugblikkend noemt Kempen het de mooiste jaren van zijn carrière. "Toen ik twintig was, kon alles nog. Inmiddels wordt er voor alles een regeltje bedacht, maar toen keek men nog niet op tien minuten te lang rijden. Kom daar tegenwoordig maar eens om. Nu moet ik nieuwe tachografen plaatsen in vrachtwagens van anderhalf jaar oud. Zoiets verzin je toch niet…."

Van Tegelen naar Grubbenvorst
"Vanaf 1970 zijn de transportactiviteiten volledig gericht op groenten en fruit. Voor die tijd reden we veel plastic korrels en deden we de AGF erbij. Tegenwoordig rijden we in het Hollandse seizoen alleen nog maar groenten en fruit, al heeft er wel een grote verschuiving plaatsgevonden van de Hollandse handel naar de import. Zo laden we tegenwoordig veel meer handel in Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge", vertelt Gerard. Nadat zijn jongere broer uit dienst trad, was het eerste wat Gerard regelde, de verhuizing van Tegelen naar het veilingterrein op Grubbenvorst. "Toen was dat nog niet zo gebruikelijk om daar als transportbedrijf een vestiging te hebben, maar ik zag dat daar de handel plaatsvond en had de toenmalige veilingdirecteur aan mijn zijde."

Maar liefst 90% van de transportactiviteiten zijn vandaag de dag gericht op Duitsland. Daarnaast heeft Kempen vaste lijnen richting België en het Westland. "We beheersen heel de Duitse markt, van oost naar west en van noord naar zuid. De supermarkten hebben in de loop der jaren het gros van de handel overgenomen, maar wij bedienen ook nog altijd heel wat zelfstandige handelaren. Dagelijks voorzien we zo'n 300 klanten, variërend van één tot honderd pallets per dag. Dat is ook wel de charme, want ook de kleinhandelaar uit München die hier via de webklok koopt, kan bij ons terecht. We zijn sterk in het crossdocken van deelladingen. Ongeacht de grootte van de order kunnen zij tot 14.00 uur 's middags hun bestelling doorgeven en dan wordt het de volgende dag geleverd. Grote klanten voeren zelf hun orders in ons portaal in en zien exact waar hun lading zich bevindt."

Gerard met kleinzoon Julian achter het stuur

Persoonlijke band tussen klant en chauffeur
In de zestig jaar dat Gerard als directeur actief is, heeft hij veel collega-transportbedrijven zien komen en gaan. Gevraagd wat voor hem de belangrijkste reden is voor het bestaansrecht van Kempen Transport, noemt hij de flexibiliteit. "Eerst reden we zes dagen per week, maar toen de supermarkten de handel overnamen, zijn we ook zondags gaan lossen. Veel vervoerders waren er niet van gediend om iemand nog op vrijdagavond naar München te sturen. Wij hebben dat wel altijd gedaan en hebben daar gelukkig ook altijd de chauffeurs voor gevonden. De klanten hebben ook binding met de chauffeurs en zij hebben rechtstreeks contact. Zeker de oudere chauffeurs, die kennen iedereen persoonlijk. Die binding is heel belangrijk. Dat is toch iets wat we door de jaren heen hebben opgebouwd. Overigens is de verhouding met collega-transporteurs in de loop der jaren ook fors verbeterd. De tijd dat we elkaar de tent uit aan het vechten waren, is wel voorbij en ruzie maken, daar houd ik sowieso niet van. Het besef dat je veel verder komt als je elkaar uit de brand helpt, is ook wel ingedaald. Met collega's als Transtolk en BosDaalen hebben we bijvoorbeeld goede contacten."

Retourlading
Gevraagd naar de hoogte- en dieptepunten komt de - in 2020 tot lid in de Orde van Oranje Nassau-onderscheiden - Gerard tot de opmerkelijke conclusie dat hij weinig dieptepunten heeft meegemaakt. "Eén keer was het spannend toen we te maken hadden met een faillissement van een grote klant, maar die werd uiteindelijk weer overgenomen door een andere klant. De invoering van de tachograaf in de tijd van Wim Kok behoort wel tot één van de mijlpalen. Ook hebben we tegenwoordig een speciale afdeling voor de retourladingen, waar vier man op zitten. Leeg kun je niet meer rijden, want dat kost het dubbele aan Maut. Als je dagelijks met honderd auto's in Duitsland rijdt, komt dat neer op een extra toeslag van 2,5 miljoen euro per jaar. Dus de auto's moeten volgeladen terug, met bijvoorbeeld stukgoed of papier."

Hoewel Gerard volgende week 84 jaar wordt, is hij nog volop bij de zaak betrokken. "Ik speel weleens een potje golf, maar kan toch niet hele dagen thuis gaan zitten? Ik verzorg nog het beheer van het wagenpark en wordt nog weleens ingeschakeld bij de moeilijke gevallen. Ook zijn er nog een aantal oudere klanten die het waarderen om contact met mij te houden, maar de dagelijkse leiding is in handen van mijn dochter Nancy als vertegenwoordiger van de derde generatie. Natuurlijk ben ik er trots op dat mijn kleinzoon Julian, de vierde generatie, al binnen het bedrijf werkzaam is en ik hoop dat ze het bedrijf nog lang voort mogen zetten. Als ik het opnieuw mocht doen, zou ik zo weer in het transport stappen, alleen had ik mezelf wat meer talen en computerkennis bijgeleerd."

Het beheer van het wagenpark is aan Gerard goed besteed. "De auto's moeten er gewoon goed uitzien, gewassen van binnen en van buiten", aldus de jubilaris, die zichzelf een echte Scania-man noemt, hoewel ook de Volvo-auto's hun intrede hebben gedaan in het wagenpark. Elektrificatie van het wagenpark is volgens hem nog niet te realiseren. "Hier op het veilingterrein duurt het sowieso nog een aantal jaar voordat we voldoende laadpunten hebben en verder is de infrastructuur er gewoon nog niet klaar voor. Als wij naar Oost-Duitsland rijden moeten we gewoon door kunnen rijden naast de verplichte rusttijden. De klant wil toch zijn handel op tijd hebben. Dat is in die 60 jaar niet veranderd!"

Tot slot wil Gerard van de gelegenheid gebruik maken om al zijn medewerkers hartelijk te bedanken. "Zonder al die chauffeurs, receptionisten, planners, technici, en mensen op de administratieve en financiële afdelingen bestond er geen Kempen Transport. Zij zijn de sleutel voor het succes van ons mooie transportbedrijf!"

Wil je Gerard feliciteren met zijn jubileum? Stuur dan een mailtje naar [email protected]