Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Blijf naar je doelgroep toe gaan om ook een kritischer publiek te bereiken”

Tholen - In de glastuinbouwsector leeft soms het gevoel dat er vooral over de sector gepraat wordt, en lang niet altijd met de sector. Na een jaar vol kritiek over energiegebruik, gewasbescherming en arbeidsmigranten nam chrysantenteler Beyond Chrysant het initiatief met de Beyond Experience het verhaal van de sector te vertellen.

Maar ook collega's zonder zo'n experience kunnen een bijdrage leveren. Glastuinbouw Nederland heeft een Toolkit Gezondheid & Geluk beschikbaar om hen hierbij te helpen. "We bieden tools aan om niet alleen te zenden, maar juist ook in dialoog te gaan", zegt Jakoline van Straalen, communicatiespecialist bij de netwerkorganisatie waar de overgrote meerderheid van de Nederlandse glastuinbouwondernemers bij is aangesloten. "Luister naar de ander, ga in gesprek, en zeker ook met mensen die wat verder van de sector af staan."

Bestaansrecht
De toolkit is inmiddels 1,5 jaar beschikbaar. In de aanloop naar Kom in de Kas 2023 maakten de eerste ondernemers kennis met de toolkit. De combinatie gezondheid en geluk komt in communicatie van en over de sector sindsdien steeds vaker terug. "Het gaat over het bestaansrecht van onze sector. Daarvoor is het belangrijk dat we ons verhaal vertellen, maar niet alleen wij als sectororganisatie, maar ook de ondernemers. Die willen we met de toolkit in hun kracht zetten."

Explosie aan media-aandacht
In de tijd van corona en daarna de energiecrisis nam het aantal media-aanvragen bij Glastuinbouw Nederland explosief toe. Zowel landelijke als ook regionale media zoeken hierbij vaak de combinatie tussen het verhaal van de brancheorganisatie, en dat van de ondernemer. Soms worden telers hiervoor ook rechtstreeks benaderd. "En dan vroegen ze ons regelmatig om hulp, om handvatten om het gesprek aan te gaan. In de Toolkit Gezondheid & Geluk zijn tal van tips en materialen gebundeld."


Journalist Onno Havermans van dagblad Trouw bezocht op uitnodiging van Glastuinbouw Nederland een kas in 2022. Hier is hij op bezoek bij paprikateler Hans van der Waal, waar hij werd bijgepraat door de ondernemer zelf en een drietal specialisten.

Teler als woordvoerder
Jakoline noemt ook het initiatief Train de Teler, van de Federatie Vruchtgroente Organisaties. "Dat is een mooi initiatief. Bij persvragen waarvoor we een teler zoeken, stemmen we regelmatig ook met FVO af welke ondernemer het woord kan voeren." Recent kwam op die manier teler Bart van den Bosch aan het woord, toen na het noodweer in Spanje de landelijke media wilde weten wat dit voor de voedselvoorziening in Nederland betekent. Zijn boodschap onder meer: denk niet direct aan de beschikbaarheid van paprika's in Nederland, denk aan de slachtoffers van deze ramp.

Professioneel aanvliegen
De toolkit is opgedeeld in vijf doelgroepen: lokale politie, onderwijs & jeugd, omgeving & buren, werknemers en media. "Wij hebben veelal de contacten met de landelijke politiek, maar de ondernemers hebben lokaal vaak ook hun contacten met bijvoorbeeld de lokale politiek, maar ze werken ook met scholieren, ontvangen soms schoolklassen of doen mee aan Burendag. Steeds meer ondernemers zijn hier actief mee bezig, maar dan is het wel belangrijk het ook professioneel aan te vliegen."

Destijds nog aspirant-Kamerlid Henri Bontenbal in de kas bij Duijvestijn Tomaten, in 2021.

Zaadje planten
De stijging van de persaandacht was een aanleiding voor bundeling van informatie in de Toolkit Gezondheid & Geluk, maar wie de dialoog aan wil gaan met de maatschappij, zal dat niet alleen via de media doen. Kom in de Kas en het ontvangen van schoolklassen is bijvoorbeeld ook erg belangrijk, benadrukt Jakoline. "Daar kun je het zaadje planten."

Kritische vragen
Tijdens de afgelopen Kom in de Kas bereidden medewerkers van Glastuinbouw Nederland antwoorden voor op kritische vragen die vrijwilligers tijdens het grote publieksevenement konden verwachten. Ook informatieborden die bij de Beyond Experience te zien zijn, zijn onlangs ingezet om informatie over te brengen aan vrijwilligers van Kom in de Kas.

Kom in de Kas 2024

Stuiterballen boeien
De ontvangst van een schoolklas is weer een hele andere uitdaging. Jakoline heeft er zelf ook ervaring mee. Toen ze met haar dochter meeging de kas in, zag ze hoe je 'dertig stuiterballen' wel én ook niet kunt boeien. "Je moet het goed doen. Anders komt de boodschap niet over."

Naar het publiek toe
Het is daarnaast ook van belang om naar het publiek toe te gaan. Als voorbeeld noemt Jakoline een evenement bij de Markthal in Rotterdam enkele jaren geleden. Daar werd een klein kasje neergezet. "Op die manier bereik je ook publiek dat verder van de sector staat, of kritischer is."


In het najaar van 2019 werd naast de Markthal via het World Food Festival ook de tuinbouw naar het stadspubliek gebracht

Geen reclame
Wie denkt dat het verhaal dat vanuit de Toolkit Gezondheid & Geluk voorkomt slechts reclame is, begrijpt het niet. Een wij-van-wc-eend-verhaal wil men juist voorkomen. "Dat is reclame. Wij willen transparant zijn over onze doelen en ambities, en leggen het ook uit als we die nog niet kunnen halen."

Voor iedereen
De Toolkit Gezondheid & Geluk wordt regelmatig geüpdatet. Tot slot benadrukt Jakoline dat de toolkit niet alleen voor telers is. "Iedereen kan de toolkit gebruiken. We moeten af van de ondernemer die denkt: dat doet de buurman wel."

Voor meer informatie:
Glastuinbouw Nederland
[email protected]
www.communicatietoolkitgezondheidengeluk.glastuinbouwnederland.nl