Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Maandag 9 december starten controles Nederlandse grenzen

Vandaag starten de grenscontroles die zijn aangekondigd door de overheid. Het is TLN op dit moment niet bekend waar (Duitse/Belgische grens) en hoeveel controles er uitgevoerd gaan worden. De overheid en de Koninklijke Marechaussee, die de controles moeten uitvoeren, willen dit vooralsnog niet bekendmaken, schrijft TLN.

TLN vindt dat de controles het vrije verkeer van goederen in Europa op losse schroeven zet. Daarnaast is het vooral de onzekerheid voor chauffeurs en planners die TLN zorgelijk vindt. "De chauffeurs weten immers niet waar zij aan toe zijn, krijgen zij te maken met wachttijden ja of nee? In de strak georganiseerde wereld van transport en logistiek is planning cruciaal. Daarnaast kost ieder uur wachttijd een ondernemer gemiddeld 75 euro per uur."

TLN vindt het belangrijk dat de grenscontroles grondig worden geƫvalueerd op hun proportionaliteit. Mochten de controles voor lange wachttijden zorgen, dan pleit TLN voor zogenoemde Green Lanes, waarmee vrachtverkeer versneld gecontroleerd kan worden en de economische schade beperkt blijft.

De grenscontroles zijn gericht op grensovergangen over land. De overheid heeft aangegeven vooralsnog niet extra te controleren in havens.

Bron: TLN

Publicatiedatum: