Teen Leaf lettuce staat steeds meer in de belangstelling als een veelzijdige optie in de markt voor kropsla. Het is gepositioneerd tussen de traditionele volle kropsla en de algemeen bekende baby leaf mixen. Als antwoord op de vraag in de markt ontwikkelde BASF | Nunhems de StarSense productlijn gericht op knapperige bladsoorten binnen het Teen Leaf segment. Osvaldo Hagelsieb, Regional Crop Lead voor hightech sla, vertelt meer over de nieuwe productlijn en de mogelijkheden die het telers biedt.
"Teen Leaf-sla biedt de perfecte balans voor consumenten. Het is groot genoeg om herkend te worden als een echt slablad maar klein genoeg om makkelijk met een vork te eten. De uniformiteit in grootte en textuur na een enkele snee aan de onderkant maakt het favoriet voor zowel consumenten als foodservice."
In tegenstelling tot babybladsla, dat wordt geoogst als de blaadjes klein en zacht zijn, biedt Teen Leaf sla een iets grotere, knapperigere en stevigere textuur terwijl het nog steeds kleiner is dan volgroeide kropsla. "De unieke eigenschappen van deze bladeren maken ze handig en lekker om te eten omdat ze na de oogst geen bewerking nodig hebben."
Populairder
De populariteit van Teen Leaf sla, vooral uit systemen voor een bedekte, gecontroleerde teelt op water, is gestegen omdat ze zo aantrekkelijk zijn qua versheid, smaak en gemak.
"Wat wij de 'eetervaring' noemen is de sleutel tot de opkomst van Teen Leaf sla," legt Osvaldo uit. Hij merkt op dat verschillende factoren een rol spelen bij deze verbeterde ervaring, waaronder versheid, knapperigheid en smaak maar ook de consistentie en beschikbaarheid van het product het hele jaar door. Het product heeft ook het voordeel dat er geen gewasbeschermingsmiddelen achterblijven. Daarnaast is de tijd tussen oogst en consumptie korter en de prijs concurrerend in vergelijking met sla die traditioneel op het veld wordt geteeld.
Deze verschuiving is vooral merkbaar in regio's ver van de belangrijkste sla producerende gebieden zoals Arizona en Californië. CEA-systemen zorgen voor een verser product dat geen lange afstanden hoeft af te leggen. "Nog maar een paar jaar geleden probeerde ik hydrocultuur Teen Leaf sla uit een systeem met hoge dichtheid en ik was onder de indruk. Het is een revolutie vooral voor consumenten die ver weg wonen van traditionele teeltgebieden."
Veredeling
Als veredelingsbedrijf zag BASF | Nunhems ook de kansen in dit productsegment. Onlangs lanceerde het bedrijf de StarSense productlijn. Deze productlijn is gericht op knapperige bladrassen binnen het Teen Leaf segment. Volgens Osvaldo kregen de StarSense rassen tijdens een consumentenpanel in de VS in 2022 een voorkeur van bijna twee tegen één wat betreft knapperigheid en vijf tegen één wat betreft sappigheid in vergelijking met andere merken.
"StarSense belooft een opmerkelijke eetervaringen te leveren met knapperigheid, een goede smaak en een aantrekkelijk uiterlijk. Wij geloven dat dit de drijvende kracht zal zijn achter de voortdurende groei in het segment van Teen Leaf."
Aan de lancering van deze commercieel beschikbare rassen liggen jaren van veredeling ten grondslag. BASF | Nunhems begon meer dan 20 jaar geleden met de ontwikkeling van hydrocultuurrassen en richtte zich daarbij op de specifieke behoeften van telers die hydrocultuursystemen gebruiken. Volgens Osvaldo hebben drie sleutelfactoren de opkomst van Teen Leaf sla gestimuleerd: technologische vooruitgang, visie van ondernemers en gerichte veredelingsprogramma's.
"De technologische ontwikkeling in hightech kassen heeft de basis gelegd voor duurzamere, grootschalige teelt", vertelt hij. Daarnaast hebben visionaire telers en marketeers mogelijkheden ontdekt voor in CEA geteelde sla om een niche te vullen in markten die voorheen afhankelijk waren van sla die over lange afstanden werd vervoerd. "Dit heeft een nieuwe eetervaring voor consumenten gecreëerd."
Gerichte veredeling heeft ook een belangrijke rol gespeeld. "Ons veredelings- en selectieproces heeft zich ontwikkeld tot rassen die specifiek zijn aangepast aan teeltsystemen met een hoge intensiteit. Deze rassen bieden eigenschappen die zowel telers als consumenten ten goede komen, zoals een hoge opbrengstpotentie, verbeterde houdbaarheid en een verbeterde eetervaring."
Tijdrovend
Een nieuwe Teen Leaf-variëteit van concept naar markt brengen kost tijd. "Het kan vijf tot zeven jaar duren om een nieuwe variëteit te ontwikkelen," zegt Osvaldo, die het belang benadrukt van proeven en het verzamelen van gegevens over verschillende teeltsystemen om consistentie in opbrengstpotentieel, textuur en smaak te garanderen. De inspanningen blijven echter niet beperkt tot veredeling. Het opschalen van de teelt en het zorgen voor zaadverbetering van hoge kwaliteit zijn ook belangrijke activiteiten bij het op de markt brengen van een nieuwe variëteit.
"We hebben te maken met dezelfde leercurve als onze telers bij het optimaliseren van de teelt om ervoor te zorgen dat onze rassen goed presteren in de echte wereld, hightech omgevingen."
De behoeften van telers en consumenten
Het veredelingsbedrijf werkt nauw samen met telers om ervoor te zorgen dat hun rassen zowel aan de eisen van de markt als aan de eisen van de teelt voldoen. Feedback van telers is cruciaal, zodat BASF | Nunhems haar veredelingsstrategieën kan verfijnen op basis van realistische prestaties op het gebied van landbouw, opbrengst en consumententevredenheid. "Samenwerking met telers en andere spelers in de sector is onmisbaar om onze doelen te bereiken."
Voor meer informatie:
Osvaldo Hagelsieb
BASF | Nunhems
[email protected]