Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ketensamenwerking containerwegvervoer in de Rotterdamse haven

De Rotterdamse haven staat voor grote uitdagingen en kansen die ontstaan door de verwachte groei van containers van en naar de haven. Eén daarvan is de efficiënte afhandeling van het wegvervoer. De belangrijkste betrokken partijen hebben een intentieverklaring getekend waarmee zij hun krachten bundelen in het 'Sectoroverleg containerwegvervoer'.

Binnen dit Sectoroverleg worden de uitdagingen opgepakt om doorstroming, veiligheid en verduurzaming van het wegvervoer te verbeteren om zo de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven te versterken. Eerder ontstonden al dergelijke initiatieven voor binnenvaart en spoor.


V.l.n.r. APM Terminals Maasvlakte II, e vofenedex, Transport en Logistiek Nederland, Hutchison Ports ECT Rotterdam/VRTO, Deltalinqs, QTerminals Kramer Rotterdam, H.N. Post & Zonen, Havenbedrijf Rotterdam N.V., Vereniging van Rotterdamse Cargadoors, Rotterdam World Gateway. (United Waalhaven Terminals en Portbase maken ook deel uit van het Sectoroverleg, maar zijn niet aanwezig op de foto).

Gezamenlijke visie en strategische speerpunten
Binnen het Sectoroverleg containerwegvervoer wordt actief gewerkt aan het zo veilig, eerlijk, duurzaam en efficiënt mogelijk inrichten van de containerlogistiek over de weg om zo bij te dragen aan de toppositie van Rotterdam en Nederland als transportland in Europa.

De betrokken partijen zijn ervan overtuigd dat door een gezamenlijke aanpak de verwachte groei van het wegvervoer van en naar de haven efficiënt kan worden opgevangen. Hiermee blijft een goede bediening van het achterland gegarandeerd, binnen de maatschappelijke randvoorwaarden op het gebied van veiligheid en duurzaamheid.

De partijen richten zich op zes strategische speerpunten:

  1. Spreiden van het wegvervoer; meer vervoer buiten de piekuren
  2. Ontwikkelen van een dynamische havenplanning
  3. Streven naar zero emission containerwegvervoer
  4. Verlagen leeg en plat rijden; verbeteren van de beladingsgraad van de vrachtwagen
  5. Vertrouwensketen voor een veilige havenlogistiek
  6. Streven naar zero incidents voor een veilige wegketen

Actieve werkgroepen en fact-finding onderzoek
Middels werkgroepen, waarin alle betrokken partijen, zoals vervoerders, cargadoors, verladers, terminals, depots, expediteurs en Havenbedrijf Rotterdam, participeren worden de strategische speerpunten uitgewerkt en aangepakt. Afgelopen periode zijn de werkgroepen voor de thema's verduurzaming en veiligheid al gestart.

Parallel aan de activiteiten van deze werkgroepen is een gezamenlijk fact-finding onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek biedt inzicht in de gevolgen voor het wegproduct bij groeiend containervolume en toenemende autonome ontwikkelingen. Daarnaast toetst het onderzoek de meerwaarde van de strategische speerpunten voordat deze verder uitgewerkt worden in werkgroepen.

In het Sectoroverleg containerwegvervoer ligt de primaire focus op het verbeteren van het wegproduct in de Rotterdamse haven. Echter alle partijen streven een dynamische en duurzame verdeling van het vervoer over alle modaliteiten (weg, spoor, binnenvaart) na.

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: