Bushel Boy Farms teelt al meer dan dertig jaar groenten in kassen. Het bedrijf is gevestigd in Owatonna, Minnesota, en Mason City, Iowa, en heeft twee hightech kassen die samen zo'n 19 hectare beslaan.
"Bushel Boy is een verticaal geïntegreerd teeltbedrijf dat een grote verscheidenheid groenten en fruit teelt, verpakt en verkoopt onder de merknaam Bushel Boy", zegt Chuck Tryon, President van Bushel Boy Farms. Hoewel de focus ligt op tomaten, breidt het bedrijf ook uit naar andere gewassen waar veel vraag naar is zoals aardbeien. "We staan bekend om onze verse, lokaal geteelde producten," merkt Chuck op. Hij voegt eraan toe dat hun belangrijkste markt retailers in de Upper Midwest zijn.
Uitdagingen versus technologische investeringen
De beschikbaarheid van arbeidskrachten blijft een van de grootste uitdagingen voor Bushel Boy Farms. Het bedrijf vult zijn lokale arbeidskrachten aan met werknemers via het H-2A programma, een door de Amerikaanse overheid gesponsord initiatief dat tijdelijke tewerkstelling van buitenlandse land- en tuinbouwers toestaat.
"In de VS heeft de arbeidscrisis in de land- en tuinbouw een kritiek punt bereikt," zegt Chuck. "Ondanks jarenlange waarschuwingssignalen heeft het Congres nog steeds geen wetgeving aangenomen om het H-2A programma te moderniseren. Bushel Boy steunt de inspanningen om het programma te hervormen en pleit voor meer toegankelijkheid voor jaarrond werkende sectoren zoals de glastuinbouwsector.
Tegelijkertijd zoekt Bushel Boy oplossingen voor het tekort aan arbeid door veel te investeren in automatisering, kunstmatige intelligentie en robotica. "We werken samen met de IUNU om visionsystemen voor trostomaten te ontwikkelen", zegt Chuck. Deze systemen leveren realtime gegevens, waardoor nauwkeuriger en tijdiger beslissingen kunnen worden genomen.
Glastuinbouwbedrijven op maat
Bushel Boy Farms heeft twee verschillende kassen, elk ontworpen om aan de eigen regionale behoeften te voldoen. De hoofdvestiging in Owatonna beslaat 12,9 hectaren aan volledig belichte kasruimte. De faciliteit in Iowa, die pas vier jaar geleden is opgericht, beslaat 6,4 hectaren met ruimte voor twee extra uitbreidingen van zo'n 6 hectaren.
"Het klimaat is in deze twee locaties vergelijkbaar," legt Chuck uit. "Onze vestiging in Minnesota is echter volledig uitgebouwd, terwijl onze locatie in Iowa ruimte biedt voor toekomstige groei."
Deze uitbreiding was een reactie op de veranderende vraag. "We willen een toonaangevende teler van kasgroenten blijven en zullen blijven zoeken naar mogelijkheden om onze aanwezigheid op de markt te vergroten", aldus Chuck.
Teeltcycli
In de vaak strenge wintermaanden in het Middenwesten van Amerika zorgt Bushel Boy voor een constante aanvoer van AGF. Het bedrijf spreidt de teeltcycli om een consistente teelt te behouden en aan de verwachtingen van de retailers te voldoen. "Deze aanpak is belangrijk voor ons om het aanbod en de service voor onze retailers op peil te houden", zegt Chuck. "Flexibiliteit is erg belangrijk om te kunnen reageren op de verschillende markttrends.
Het bedrijf onderzoekt momenteel nieuwe productlijnen, waaronder een proef met mini-paprika's. "We hebben vorig jaar een proef gedaan met mini-paprika's en we evalueren de mogelijkheden voor die productlijn en anderen," legt Chuck uit. "Op dit moment concentreren we ons echter op de tomaten en aardbeien die we aanbieden."
Duurzaamheid en de toekomst
Bushel Boy op zoek naar innovatieve manieren om de hoeveelheid afval die vrijkomt te verminderen. "We blijven zoeken naar mogelijkheden om afvalmateriaal van producten en planten te upcyclen", zegt Chuck. Gelukkig heeft de waterschaarste - een belangrijk probleem voor de land- en tuinbouw in delen van de VS, Mexico en Canada - geen invloed gehad op de activiteiten van Bushel Boy in de Upper Midwest.
De steeds veranderende markt
De Noord-Amerikaanse glastuinbouwsector is voortdurend in ontwikkeling door veranderende consumentenvoorkeuren en toenemende concurrentie. Chuck merkt op dat de Amerikaanse tomatenmarkt zich stabiliseert dankzij de introductie van virusresistente variëteiten.
Bushel Boy wil zich blijven aanpassen aan deze verschuivingen, met geplande groei en productdiversificatie als belangrijkste strategieën. "We willen een toonaangevende teler van kasgroenten in het midden van de VS te zijn, dat is onze focus," bevestigt Chuck.
Voor meer informatie:
Chuck Tryon, President
Bushel Boy Farms
[email protected]
www.bushelboy.com