Tholen - Zeg je Nico van Vliet, dan zeg je nieuwe groenterassen. Met tientallen jaren aan ervaring bij veredelaars als Syngenta en Bayer mag je hem gerust een ervaren kracht noemen. Binnenkort trekt hij de deur bij Bayer achter zich dicht om zich te richten op nieuwe opdrachten in de sector – een mooi moment om even terug te blikken op zijn loopbaan tot nu toe.
Van melkvee naar groentezaden
Nico was niet direct voorbestemd om in de veredeling van groentezaden aan de slag te gaan. Als zoon van een melkveehouder uit Lansingerland bereidde hij zich voor om het bedrijf over te nemen, maar rugklachten gooiden roet in het eten. "Daardoor werd ik genoodzaakt om de switch te maken naar een minder fysiek inspannende werkkring, wat resulteerde in een internationale commerciële loopbaan in een fantastische sector, waar ik met plezier op terugkijk."
Na ruim 16 jaar bij multinational Syngenta was Nico twee maanden actief bij een familiebedrijf, het welbekende De Ruiter Seeds, om vervolgens, door de Monsanto-overname, weer ruim 17 jaar bij een multinational te werken. "Daarbij was het never a dull moment. Achteraf blijkt wel dat mijn karakter prima past bij een multinational door de vele kansen die je krijgt om je te creatief te ontplooien, waardoor de kans op 'tunnelvisie' minimaal is."
Nico met Mark Rutte
Rutte en De Leeuw
Tijdens zijn loopbaan heeft Nico heel wat meegemaakt. "Dankzij mijn carrière heb ik veel landen mogen bezoeken en veel mensen mogen ontmoeten, met als kers op de taart premier Rutte in Zuid-Afrika. Ook grappig was dat ik, gedurende mijn Syngenta-tijd, uitleg mocht geven over smaakverandering van spruitjes, dankzij veredeling en teeltwijze, bij Paul de Leeuw tijdens een live tv-uitzending."
Vijf kleuren paprika
Een van de hoogtepunten op professioneel vlak was voor Nico het ombuigen van een zwakke paprikapositie rond de eeuwwisseling bij zijn vorige werkgever, "naar een geoliede paprikamachine met 4 kleuren tegelijk. Het Product Management en Sales team reed gedurende het verkoopseizoen zelfs met grote 'Power Pepper' paprikastickers op de auto's om maar out of the box aandacht te genereren," vertelt hij.
"Het jaar daarop waren we in zowel rood (Fascinato), groen (Sopra), geel (Fiero), Rubato (oranje) en wit (Blondy) commercieel actief met een significant marktaandeel. Bijkomend gevolg was wel dat het gele De Ruiter-ras Derby extra onder druk kwam te staan, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het jaar daarop dit ras zich weer herstelde."
Merlice voor het voetlicht
Ook op het gebied van tomaten heeft Nico bijgedragen aan een belangrijke verbeterslag. "De perceptie van het ras Merlice was in het begin dat het een oranjekleurige, minder smaakvolle bulk tomaat zou zijn. Dat hebben we weten om te buigen naar 's werelds meest duurzame, betaalbare trostomaat voor alle inkomensgroepen voor het gebruik in warme maaltijden en salades. Dankzij het enorme teamwork van alle collega's leidde dit ertoe dat dit ras gedurende langere tijd een van de moneymakers was van De Ruiter/Monsanto/Bayer."
Nico verwijst daarbij ook naar de 'fantastische ambiance' in het De Ruiter Experience Center. "Daarmee was Bayer in staat om de hele ketenbenadering van teler tot retailer / consument naar een hoger niveau te tillen."
Dit betrof overigens niet alleen voor tomaten, maar meerdere gewassen uit het Bayer portfolio, met als onbetwist hoogtepunt jaarlijks de winter melonweek. Gedurende deze week in december konden ketenpartners de jaarrond aspecten van meloenen ervaren, waarbij uitgebreid stil werd gestaan bij het Bayer meloenenassortiment uit Zuid-Amerika en de klanttevredenheid hiervan gedurende de winterperiode in West-Europa.
Centraal stond ook de verhoging van consumptie van groente in het algemeen, dit werd ook vormgegeven door de jaarlijkse deelname aan de grootse Europese consumenten beurs 'De Grune Woche' in Berlijn.
In zijn laatste functie van Global Value Chain Lead lag de focus niet alleen meer op retail, maar meer en meer ook op foodservice, aangezien men verwacht in de Verenigde Staren dat in 2027 alreeds 53% van de consumptie zal plaatsvinden via de diverse foodservicesegmenten.
De zeven G's
Kortom, gedurende zijn gehele carrière heeft Nico zich gericht op het in kaart brengen van de behoeften van de klant en daar vervolgens op verschillende wijzen invulling aan geven, afhankelijk van de positie die hij op dat moment had. Van de vijf W's in sales, de vijf P's in marketing en de drie B's in Value Chain Management (B2B, B2C en B2B2C), gaat Nico nu naar een andere letter van het alfabet.
"Voor de toekomst staan de acht G's op het menu: Gezondheid, Geluk, Geloof, Gezin, Genieten, Garden Leave, Gretig. De laatste G is zeker aanwezig, en ik ben dan ook nieuwsgierig wat er op mijn pad komt, zowel privé als zakelijk. Dit hoop ik te ontdekken de komende maanden, tijdens mijn garden leave."
Dankbaar voor samenwerking
Nico benadrukt dat hij al zijn successen te danken heeft aan de fijne samenwerking met collega's en klanten. "In deze sector sta je nooit alleen. Het is de gezamenlijke inzet die leidt tot groei, letterlijk en figuurlijk. Daar ben ik iedereen ontzettend dankbaar voor."
Met zijn ervaring, gedrevenheid en nieuwsgierigheid blijft Nico ongetwijfeld een inspiratiebron in de wereld van groenteveredeling. We wensen hem veel succes in dit nieuwe hoofdstuk.
Voor meer informatie:
Nico van Vliet
Tel.: +31 (0)6 2303 4317
[email protected]