Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Elektriciteitsprijzen maken het Noorse telers lastig

"We hebben contracten op basis van volume, en in de winter staan de prijzen vast voor een groot deel van de teelt. Maar we werken ook samen met andere telers om het komkommeraanbod voor de komende weken te projecteren en dan prijsadviezen te geven," zegt Kristian Solbergs, Chief Executive Officer van Solbergs Gartneri. Solbergs Gartneri AS is gevestigd in Vettre, Noorwegen. Het bedrijf wordt momenteel geleid door Kristian Solberg en produceert 7% van de Noorse komkommerteelt.

Kristian Solberg

Noren staan te springen om lokale producten uit de kas
Als het gaat om de concurrentie met producten uit Spanje en Nederland ziet Kristian dat de meeste Noorse consumenten bereid zijn om iets hogere prijzen te betalen voor lokale producten. Geïmporteerde komkommers zijn bleker en zachter dan lokaal geteelde komkommers als ze eenmaal in de supermarkt terechtkomen.

"Over het algemeen kopen de Noren graag Noorse producten en steunen ze de lokale sector. Oslo is soms een uitzondering, omdat consumenten in de hoofdstedelijke regio meer gefocust zijn op de prijs, vooral met de energiecrisis en de hoge rentetarieven die in het huishoudbudget snijden," zegt Kristian.

Terwijl snackkomkommers steeds populairder worden in meerdere markten over de hele wereld, merkt Kristian op dat ze in Noorwegen geen grote marktpositie hebben ingenomen omdat consumenten geen geweldige ervaring hebben met snackkomkommers. De Noorse markt richt zich daarom op lange komkommers, met een voorkeur voor iets kleinere komkommers dan in Nederland en Duitsland.

"Het grootste verschil met Nederland is dat onze markt komkommers rond de 300-350 gram wil, terwijl Nederlandse en Duitse komkommers doorgaans groter zijn. Sommige zaadbedrijven vinden dit te klein, dus testen we veel variëteiten om die kleinere variëteiten te vinden," zegt Kristian.

Komkommers klaar voor verpakking

Elektriciteitsprijzen een last voor Noorse telers
De energiecrisis dicteert ook hoe de kas werkt, met veel telers op een 'spotmarkt' waar ze betalen op basis van live prijzen die van uur tot uur veranderen. De gasprijzen in Noorwegen zijn hoger dan in Nederland en andere landen, zegt Kristian. "Gas is vaak duurder dan elektriciteit. Het gebruik van olie is vanaf 2025 verboden en de regering wil nu ook stoppen met het gebruik van gas voor het verwarmen van de kassen. Al met al draaien de Noorse kassen voor 70% op duurzame energie."

"Soms krijg je betaald voor het gebruik van elektriciteit, andere keren moet je twee Noorse kronen per kWh betalen (ruwweg €0,17 per kWh). Je kunt ook energiecertificaten kopen of stroomafnameovereenkomsten ondertekenen om je prijs af te dekken en veilig te stellen, maar ook dat is niet altijd evenwichtig," legt Kristian uit.

En hoewel Noorwegen bekend staat om zijn groene energie-initiatieven, schieten deze soms tekort en kunnen ze nadelig zijn voor gebruikers. De regering is bijvoorbeeld begonnen met het leveren van elektriciteit aan olie-installaties in de Noordzee om het aardgasverbruik van de sector te verminderen. Dit is duur en onttrekt groene energie aan het vasteland: allemaal om olieplatforms te bevoorraden die uiteindelijk de fossiele energie weer importeren naar het vasteland. Dit is, zoals Kristian opmerkt, enigszins hypocriet en benadeelt huishoudelijke gebruikers en de sector op het vasteland.

"De prijs van de teelt stijgt enorm, dus Noorse telers moeten zo praktisch mogelijk zijn en zich richten op het verbeteren van energie-efficiëntie in de kas. Ze moeten ook bij de overheid lobbyen om lokale producten te ondersteunen," zegt Kristian.

Voor meer informatie:
Kristian Solbergs, CEO
Solbergs Gartneri AS
[email protected]