Tholen - Eind november 2024 vierde Mandersloot Transport zijn 60-jarig bestaan. Ooit begonnen als bescheiden transportonderneming van kippen en konijnen naar Polen, is het familiebedrijf uitgegroeid tot een internationale speler in de transport en logistiek van onder meer bloemen, planten, groenten en fruit met zes vestigingen in Polen, Tsjechië, Hongarije en Roemenië. "Ik denk dat één van de succesformules is geweest dat we nooit stil hebben gestaan, maar altijd wilden blijven ontwikkelen. Ondernemerschap zit hoog en zo hebben we ons in de afgelopen decennia kunnen vestigen in de sector," vertelt Willem van Leuveren van Mandersloot in dit eerder in het novembernummer van vakblad Primeur verschenen artikel.
Het familiebedrijf vindt haar oorsprong in 1964. "Destijds besloten Teuni en Wuf Mandersloot een onderneming op te starten," zo steekt Willem van wal. "Zij hadden met drie broers verschillende slachterijen, waarvan ze het transport verzorgden. In de jaren die volgden splitsten zij zich hiervan af en begonnen ze met de export van, met name, vleesproducten naar, in eerste instantie, Duitsland. Tot ze merkten dat Polen steeds toegankelijker werd, waarbij Teun en Wuf al snel zagen dat er kansen lagen om een specialist op Oost-Europa te worden. Zo was Mandersloot geboren en in de jaren die volgden groeiden het klantenbestand en de productgroepen gestaag."
"Na verloop van tijd besloten ook zoon Ronald en dochter Marjon in het bedrijf te stappen. Daarnaast is inmiddels al een zoon van Marjon en dochter van Ronald in dienst, waardoor ook de derde generatie zich aandient," legt Willem uit. "Ronald nam in de jaren '90 de dagdagelijkse leiding over, waarna hij besloot de visie van zijn ouders verder uit breiden. Er werd een vestiging in Poznan, Polen, geopend, waarna in de jaren die volgden er ook nog hubs in Zabrze en Kajetany werden gebouwd. Het doel was om een ideaal netwerk te creëren om de Oost-Europese klanten te bedienen en de transittijden te verkorten."
"Hier bleef het echter niet bij, want in 2010 werd ook het volgende land aangedaan met de opening van een eerste vestiging in de omgeving van Praag, Tsjechië, en later ook Brno. Begin 2013 werden in respectievelijk Roemenië en Hongarije vervolgens eveneens hubs geopend. Met hubs in deze landen konden we ook eenvoudiger transport naar Bulgarije aanbieden. Dit gaf de mogelijkheid tot fijnmazige distributie met korte transittijden in alle landen waar we actief zijn." Vandaag de dag beslaan bloemen, planten, groenten en fruit zo'n 70 tot 80 procent van de totale omzet van Mandersloot, waarbij het voornamelijk retailklanten in landen als Polen, Tsjechië, Hongarije, Bulgarije, Slowakije en Roemenië bedient.
Groei door specialisatie en innovatie
Want specialisatie in fijnmazige distributie is, zo stelt Willem, toch de manier waarop het familiebedrijf zich heeft onderscheiden in de sector. "Specialisatie is ons handelsmerk," legt Willem uit. "Iedereen kan een volle vrachtwagen naar een depot rijden, maar wij onderscheiden ons door ons netwerk op winkelniveau. Onze vrachtwagens bedienen bijvoorbeeld 85 winkels in twee dagen, dat is een niveau van logistiek dat lang niet iedereen aankan in dergelijke landen met moeilijke infrastructuur. Hier hebben we inmiddels naam in gemaakt."
"Ik denk dat dit een belangrijk aspect is om je in al die jaren te ontwikkelen binnen de sector. De transportsector is niet makkelijk," gaat hij verder. "Zeker in recente jaren zie je dat er veel overnames zijn, maar ik denk dat we vooruitlopen doordat we nooit stilstaan. Er is altijd een drang tot investering en ontwikkeling. Hierbij zijn we ook niet bang om een andere richting op te gaan of dingen te proberen. Zo hebben we zes jaar geleden fors geïnvesteerd om van een basis-planpakket over te stappen op nieuwe TMS-systemen. Dat is een grote operatie, want uiteindelijk moet je een systeem hebben dat over zes landen heen gaat, waarbij iedereen ermee moet werken. Door deze verandering kunnen we nu veel proactiever zijn met de informatie naar onze klanten. De transparantie is enorm verbeterd, zowel operationeel als financieel," aldus Willem.
"De trein gaat alsmaar door en je moet als bedrijf tegenwoordig gewoon mee. Dit geldt ook voor het stukje duurzaamheid, waar we constant mee bezig zijn. Dat is voor ons nog niet zo makkelijk, omdat de infrastructuur in Oost-Europa zeker nog niet ingericht is op elektrificatie. Toch zijn we met een deel van het wagenpark overgeschakeld op LNG, zijn alle panden voorzien van zonnepanelen en kijken we altijd waar we volgende stappen kunnen zetten. Verduurzaming is een noodzakelijke, maar complexe transitie."
Toch voorziet hij richting de toekomst ook de nodige uitdagingen. "We rijden altijd met lokale chauffeurs. In Nederland met Nederlandse, Polen met Poolse etc. We willen geen transporteur zijn die overal goedkoop personeel voor haalt, maar dit brengt ook uitdagingen met zich mee. In Nederland is er bijvoorbeeld weinig verloop qua chauffeurs. Die rijden allemaal al lang voor ons. Alleen in andere landen, zoals ons belangrijkste land Polen, is het verloop groter. Er is daar een tekort aan chauffeurs en ze kunnen het werk uitkiezen, waardoor het uitdagend blijft ze te verleiden bij je te blijven en de salarissen snel door het plafond gaan. Daar liggen zeker uitdagingen. Het is dan belangrijk een goede werkomgeving en vastigheid te creëren. Strakke schema's, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. En aan het einde van de dag uiteraard gewoon goed betalen."
Uitbreiding
Willem is, kijkend naar de komende jaren, desalniettemin ook zeer positief en die ambities zet Mandersloot ook kracht bij met plannen voor een nieuwe locatie in Hongarije. "We hebben een stuk grond aangekocht in Hongarije om daar volgend jaar een nieuwe hub te bouwen," vertelt Ronald. "We zien dat de volumes hier groeien en verwachten dat het een draaipunt kan worden om de Oost-Europese markt verder te bedienen. We willen doorgroeien en kijken waar we onze dienstverlening verder kunnen uitbreiden."
De focus blijft daarbij op het verbeteren van de efficiëntie en de schaalbaarheid van hun dienstverlening. Ronald geeft aan dat ook plannen in Roemenië hierbij op de planken liggen. "De infrastructuur in landen als Roemenië kunnen zeer uitdagend zijn. Er zijn veel vrachtwagens nodig om alle depots aldaar op een goede manier te bedienen en ook rendabel te blijven. Dit is iets waar we de komende jaren op in zullen zetten."
Een feest voor het personeel: het hart van het familiebedrijf
Voor nu gaat de blik echter naar het feest, ter ere van het 60-jarig jubileum, dat Mandersloot eind november voor al haar personeel organiseert. "Dit jubileum is een mijlpaal, en we willen graag stilstaan bij wat we samen hebben bereikt," aldus Willem. "Het is geen makkelijke sector, maar dankzij het harde werken van ons team en het vermogen om altijd te blijven investeren en vernieuwen, staan we hier nog steeds." Met de derde generatie die inmiddels ook al in het bedrijf werkzaam is, kijkt Mandersloot vol vertrouwen naar de toekomst. "Dit jubileum is een mooi moment om terug te kijken, maar ook om vooruit te denken. We hebben nog veel plannen en ambities voor de komende jaren. Het familiegevoel en de korte lijntjes zullen altijd centraal blijven staan bij Mandersloot."
Dit artikel verscheen eerder in editie 11, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Mandersloot
t' Zwarte Land 10
NL-3925 CK
Scherpenzeel (gld)
https://www.mandersloot.eu
[email protected]