Tholen - De AGF-sector kent nog altijd een overwicht van mannen, vooral op commerciële afdelingen zijn vrouwen minder vertegenwoordigd. We vonden het hoog tijd om eens in gesprek te gaan met vrouwen in deze branche: hoe navigeren zij binnen dit vaak door mannen gedomineerde werkveld? Deze keer Bo van der Wel van FV Seleqt.
Bo van der Wel
Een snelle leerschool
"Toen ik binnenkwam bij Eminent, was ik echt een broekie," vertelt Bo. "Ik had nog geen eigen klanten en hielp de accountmanager met het invoeren van orders. Het was best een harde wereld en ik was soms te aardig en ging soms te snel mee met de klant, maar dat leer je snel af." Want in een wereld waarin elk kwartje telt en er snel geschakeld moet worden, is er weinig ruimte voor twijfel. "Je leert snel om zelfverzekerder te worden, anders red je het gewoon niet. Het mooie is dat je na verloop van tijd je klanten goed gaat kennen en precies weet wat ze willen. Als een klant me iets vraagt om te zoeken, weet ik vaak al waar ik ze mee kan helpen."
Na de eerste stappen in de AGF werd Bo's creativiteit echt op de proef gesteld toen de coronapandemie toesloeg. De horeca ging op slot, en juist daar ging een groot deel van hun producten naartoe. "Het was een van de grootste uitdagingen die ik tot dan toe had meegemaakt. Onze producten waren echt gericht op de horeca en ineens ging alles dicht. Supermarkten konden toen wel veel doen, maar daar waren wij niet op ingesteld," legt ze uit. Dit dwong Bo en haar team om anders te gaan kijken naar de markt. "We moesten creatief worden. In plaats van daghandel moesten we ineens met retailcontracten werken. Het was een uitdaging, maar het dwong ons om innovatief te denken en zo hebben we het overleefd."
Samenwerken en uitbreiden
Begin dit jaar bundelden Eminent en FV Seleqt hun krachten, en Bo kreeg er een nieuwe uitdaging bij: bonen. Voorheen richtte ze zich vooral op specialties van Eminent, maar door de fusie kreeg ze nu ook de verantwoordelijkheid om bonen aan haar klanten te verkopen. "In het begin was het wel even wennen," geeft ze toe. "Wat zijn de seizoenen, de kwaliteitsspecificaties? Dat was nieuw voor mij. Maar nu, bijna een jaar later, gaat het goed en kan ik mijn klanten meer bieden."
De fusie heeft ook andere voordelen gehad. Het team is hechter geworden, en de samenwerking tussen de afdelingen verloopt soepeler. "We zitten nu allemaal op één afdeling en dat maakt het makkelijker om naar elkaar toe te lopen en samen te werken. Je merkt echt dat we veel sterker zijn geworden."
Een vrouwenwereld in een mannenwereld
"Het mooiste aan dit werk vind ik dat je elkaar stimuleert. Als iemand twee pallets heeft verkocht, wil je dat minstens ook doen. We motiveren elkaar, en als een van de weinige meiden wil je gewoon laten zien dat je het net zo goed kan als de rest." Want hoewel Bo zich inmiddels bewezen heeft in de AGF, is het nog steeds een sector waarin mannen domineren. "Bij Farmhouse werken relatief veel vrouwen, maar de AGF blijft een mannenwereld," zegt ze. "Maar ik zie wel dat er steeds meer vrouwen bij komen, zeker bij FarmHouse zie je het percentage vrouwen stijgen. Een paar jaar geleden hoorde je bijna nooit van vrouwen in leidinggevende posities, maar nu zijn er veel meer vrouwen die CEO worden, niet alleen in de AGF, maar ook in andere sectoren. Ik moedig vrouwen echt aan om te blijven solliciteren en niet bang te zijn voor deze wereld. We hebben vrouwen nodig, want we kunnen het net zo als mannen, misschien zelfs beter, omdat we kunnen multitasken en zij minder."
Toekomstplannen
Als je Bo vraagt waar ze zichzelf in de toekomst ziet, verwacht ze dat AGF een belangrijke plek in haar leven blijft. "Ik vind het een leuke sector. Geen dag is hetzelfde en er zijn altijd nieuwe uitdagingen. Het onderhandelen, het inspelen op de markt, dat blijft me boeien." Voor de toekomst ziet Bo nog meer kansen om te groeien, zowel persoonlijk als met het bedrijf. "Ik wil blijven uitbreiden, meer klanten binnenhalen en kijken hoe we wereldwijd kunnen groeien. Ik geloof dat we met creativiteit, samenwerking en doorzettingsvermogen nog veel meer kunnen bereiken."
Dit artikel verscheen eerder in editie 11, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
FV Seleqt
Tel: 0174 479 200
[email protected]
https://fvseleqt.farm