Zeeverladers maken zich steeds meer zorgen over de penetratie van Chinese bedrijven in de Europese handelsstructuur. Dit bleek tijdens de eerste door evofenedex georganiseerde Dag van de Zeevracht. De verschillende ontwikkelingen en problemen waarmee zeeverladers vandaag de dag te maken krijgen, stonden daarbij centraal.
Het merendeel van de meer dan tachtig leden van evofenedex die op 21 november de eerste editie van de Dag van de Zeevracht in Zoetermeer bezochten, vindt de groeiende betrokkenheid van Chinese bedrijven in de Europese handelsstructuur zorgwekkend. Als grootste risico's noemden de verladers de economische afhankelijkheid van Chinese bedrijven en hun controle over kritieke infrastructuur. De algemene mening was dat de Europese Unie hierop moet reageren door de transparantie-eisen te verhogen en daar uniform toezicht op te houden.
"Het is belangrijk hierbij de balans in het midden te houden. We moeten China niet direct weren van de Europese markt, maar ook niet overal met open armen verwelkomen", benadrukte Casper Roerade, beleidsadviseur Mainports & Internationale Supplychains bij evofenedex.
Urgente risico's
Roerade leidde tijdens het nieuwe evenement een panel van Bram Thuis, procurement lead global logistics bij DSM-Firmenich, dr. Bart Kuipers, senior onderzoeker haveneconomie bij Erasmus UPT in zeehaven-ontwikkeling, regionale ontwikkeling en goederenvervoer (containers), en Renske Schoenmakers, senior businessmanager Containers Deepsea bij Havenbedrijf Rotterdam. Ook Kuipers stipte de Chinese invloed aan, wat vooral in eigendom kan worden gezocht. Zo is 67 procent van de haven van Piraeus in Chinese handen.
Schoenmakers benadrukte dat het goed is dat er onderzoek wordt gedaan naar de afhankelijkheid van China in Europa. Zij benoemde haar zorgen over vooral de importstromen uit China. "Daar zitten kritieke goederen tussen die bijvoorbeeld nodig zijn voor de energietransitie." Bram Thuis ziet dat de concurrentiepositie van Europa in gevaar is. Onder andere door hogere energiekosten en hogere loonkosten. "Dat betekent dat we ons anders moeten positioneren, bijvoorbeeld door te focussen op innovatie en een onderscheidend vermogen op andere vlakken."
Uit stellingen die aan de zeeverladers werden voorgelegd, kwam naar voren dat zij logistieke verstoringen, handelsbarrières, regeldruk en afhankelijkheid van markten en leveranciers als de meest urgente risico's zien voor hun supply chains. De overheid kan bijdragen aan de weerbaarheid van bedrijven door eenduidig beleid voor te stellen en dit sneller te implementeren, en door te zorgen voor een gelijk speelveld.
Bereid je voor
De Dag van de Zeevracht werd afgesloten door Chantal McRoberts, director and head of advisory bij Drewry Supply Chain Advisors. Zij gaf een vooruitblik voor de komende jaren voor de handel over zee. De Rode Zee speelt daar nog steeds een rol in en ook de impact van het winnen van de Amerikaanse presidentsverkiezingen door Donald Trump hebben effect. "De stakingen in de Verenigde Staten en de tarieven van Trump zijn bedreigingen voor de containervaart. Mijn advies aan verladers is om alles zo voor te bereiden dat in een periode van relatieve kalmte het mogelijk is meer containers te laten transporteren."
Bron: evofenedex