De Europese kruidenmarkt heeft te maken met sterke prijsstijgingen en logistieke hindernissen, zegt Raymond van der Burgh van Europe Retail Packing (ERP). Toch blijft de vraag naar verse kruiden groeien, mede dankzij de innovaties en strategische keuzes van dit Nederlandse bedrijf.
Na een zware herstelperiode na een hersenbloeding is Raymond weer helemaal terug bij ERP. Hij en nieuwe teamleden Gaby Poot en Max de Vette zetten zich in voor een succesvolle kruidenverkoop. "We zijn allemaal sterk uit de startblokken gekomen. Het is fijn om ons weer volledig te kunnen richten op onze producten en klanten," zegt hij.
Nederlandse kruiden onder glas
Europe Retail Packing teelt in Nederland al acht jaar kruiden zoals basilicum, kervel, koriander en lavas (ook wel Franse selder genoemd) onder glas. "Ons basilicumseizoen loopt van eind april tot begin oktober en voor kervel en koriander tot eind december. Er is steeds meer vraag naar Nederlandse kruiden. Vroeger waren gebundelde kruiden populair, nu willen steeds meer klanten losse kruiden."
Gevolgen geopolitieke spanningen
De oorlog in Israël beperkt de aanvoer van kruiden van daaruit sterk. Veel telers in het noorden van dat land zijn gestopt, terwijl anderen alleen voor de lokale markt blijven produceren. "De weinigen die blijven exporteren, krijgen te maken met extra MRL-inspecties in België, waardoor de levering vaak vertraging oploopt. Dat is behoorlijk frustrerend," zegt Raymond.
Keniaanse kruiden zijn ondertussen belangrijk geworden, maar ook daar zijn er problemen. "Vrachtvluchten vanuit Nairobi zijn geannuleerd en de luchtvrachttarieven zijn aanzienlijk gestegen. Deze winter zijn de prijzen van geïmporteerde kruiden dus torenhoog en het is een voortdurende uitdaging om de handel draaiende te houden."
Europese en lokale oplossingen
Om minder afhankelijk te zijn van luchtvracht, is ERP overgestapt op Europese inkoop en vertical farming. "We betrekken meer kruiden uit Spanje, Italië en Marokko. We zijn ook marktleider geworden in geïmporteerde Ethiopische bieslook. Basilicum, koriander en bieslook zijn de runners-up, maar er is ook een groeiende vraag naar speciale kruiden en eetbare bloemen," zegt Van der Burgh.
Vooruitkijkend breidt het bedrijf zijn teeltcapaciteit uit en verbetert het de duurzaamheid in de keten. "Supermarkten willen steeds vaker lokaal geteelde, of over land geïmporteerde kruiden. Ons merk *5 Senses* biedt de markt kwaliteit en innovatie. Het is geweldig om de waardering voor onze producten te zien, niet alleen in supermarkten maar ook op cruiseschepen en in het Midden-Oosten."
Positieve vooruitzichten
Ondanks de uitdagingen is Raymond optimistisch over de toekomst. "Er is steeds meer vraag naar verse kruiden. En we zullen onze klanten hoe dan ook blijven bedienen met kwaliteitsproducten. Met een breed verkoopkanaal en sterke partnerschappen zijn we goed voorbereid op wat komen gaat," besluit hij.
Voor meer informatie:
Europe Retail Packing
[email protected]
www.europeretailpacking.nl