De invoering van de vrachtwagenheffing ligt op schema, zo schrijft minister Barry Matlener in een brief aan de Tweede Kamer. De verwachting van de minister is dat de heffing medio 2026 wordt ingevoerd. De definitieve startdatum wordt volgend jaar bepaald.
In de brief wordt ingegaan wordt ingegaan op de voortgang van de realisatie van het heffingssysteem, de financiƫn, de maatregelen voor innovatie en verduurzaming van de vervoerssector en de wet- en regelgeving. Zo zijn twee belangrijke aanbestedingen afgerond door de RDW voor het realiseren van een heffingssysteem en is er gestart met het toelaten van Europees opererende toldienstaanbieders (EETS-aanbieders).
Subsidie
Ook is het Meerjarenprogramma (2026-2030) voor de innovatie en verduurzaming van de vervoerssector vastgesteld en zijn er subsidies verleend voor de aanschaf van elektrische trucks (AanZET) en laadinfrastructuur (SPriLa). De subsidies zijn betaald vanuit het mobiliteitsfonds en worden na de start van de heffing terugbetaald vanuit de inkomsten van de vrachtwagenheffing. In 2025 worden beide subsidieregelingen opnieuw opengesteld.
Bron: evofenedex