Del Surco al Plat, van veld tot bord, was de slogan van de Expo Agroalimentaria die vorige week plaatsvond in Guanajuato, Mexico. De beurs verenigt meer dan 750 bedrijven uit 52 landen en is vooral een land- en tuinbouwbeurs, maar er waren ook kastechniekleveranciers aanwezig.
De Mexicaanse markt voor kassen heeft het afgelopen decennium een opmerkelijke groei doorgemaakt, grotendeels gedreven door de export van AGF-producten naar de Verenigde Staten. Dit jaar hadden droogte en orkanen ernstige gevolgen voor de teelt in volle grond, waardoor de nadruk nog meer kwam te liggen op beschermde teelt. Desondanks is het groeitempo in de sector vertraagd door de verminderde beschikbaarheid van financiering, de aanhoudende politieke onzekerheden verergeren deze situatie.
De beurs viel samen met de recente herverkiezing van Donald Trump als president van de VS, waardoor er nieuwe zorgen zijn ontstaan op de Mexicaanse markt. Eerder deze maand uitte de gouverneur van San Luis Potosí zijn zorgen over potentiële exporttarieven. "De kassen van Santa Rita zouden kunnen verdwijnen", waarschuwde hij. "Deze kwestie is om verschillende redenen zorgwekkend. We zijn bijvoorbeeld net bezig met het reactiveren van de Santa Rita kassen, als er een tarief van 25% wordt opgelegd, zullen deze kassen het niet overleven." Hij voegde eraan toe dat deze kassen ook extra kwetsbaar zijn voor handelsverstoringen, hoewel ze slechts een klein deel van de economie vertegenwoordigen. Namelijk deze kassen zijn in handen van de staat en alle exporteren hun volledige teelt naar de VS.
Belangrijk in dit licht is de verlenging van de USMCA, of de T-Mec, of de CUSMA - allemaal verschillende namen voor dezelfde overeenkomst. Deze handelsovereenkomst vervangt op 1 juli 2020 de NAFTA en garandeert tariefvrije handel voor land- en tuinbouwproducten tussen de VS, Canada en Mexico. Hoewel de overeenkomst in principe tot 2036 loopt, is er binnenlands overleg gaande ter voorbereiding op de geplande herziening van 2026. Op dat moment zullen de drie landen het verdrag evalueren en beslissen of het met 16 jaar wordt verlengd. Als de verlenging in 2026 nog niet is bevestigd, kan de overeenkomst in 2036 aflopen.
De TMC is cruciaal voor het in stand houden van de exportstroom van in kassen geteelde tomaten, paprika's en komkommers. Hoewel Trump de overeenkomst oorspronkelijk ondertekende, heeft hij onlangs zijn intentie uitgesproken om een beroep te doen op de heronderhandelingsclausule. "Bij mijn aantreden zal ik Mexico en Canada formeel op de hoogte stellen van mijn voornemen om de zesjarige heronderhandelingsclausule van de USMCA, die ik in de overeenkomst heb opgenomen, in te roepen", kondigde Trump vorige maand aan tijdens een toespraak in de Detroit Economic Club, waarmee hij aangaf dat er mogelijk veranderingen in het verschiet liggen.
Klanten ontmoeten
Maar voordat we in de politiek duiken, laten we ons eerst richten op de Expo Agroalimentaria. Naast de beurs zelf, krijgen veredelaars en leveranciers de mogelijkheid om hun producten te tonen in een van de 23 kassen.
"De jaarlijkse expo van Guanajuato is een van onze grootste, zo niet de grootste, gelegenheden om al onze klanten uit alle omliggende staten te ontmoeten voor 1 op 1 ontmoetingen", aldus Miguel Ayuso van MSC. "Het is een expo waar geen enkel kas gerelateerd bedrijf omheen kan, alle klanten en leveranciers beschouwen het als een jaarlijks ontmoetingspunt om de toekomst van de sector te bespreken. Het is een plek waar bedrijven hun nieuwe producten en hun meest recente ervaringen presenteren. Ook voor ons, MSC, is het een belangrijke datum in het jaar omdat we een productielocatie hebben in Guadalajara, Mexico."
"We zijn trots dat we deelnemen aan dit toonaangevende evenement. Er werden inspirerende discussies gevoerd met experts en partners, innovatieve oplossingen onderzocht, en waardevolle inzichten gedeeld om de land- en tuinbouwsector in Mexico verder te versterken," voegde het GreenV Mexico team toe.
Hieronder vindt u enkele foto's van de beurs:
Ing Jesus Lopez Robles, Tecnical Support Americas, Ing Carlos Ruiz Màpula, Director of Bussines Development LATAM & Spain, Ing Jesus Hernandez Ledezma, Demo House Manager, Ing Arturo Gonzalez Delgado, Business Development, Berries, Mexico.