Vijftig communicatie- en HR-professionals van glastuinbouwbedrijven bezochten op 14 november een bijeenkomst van Glastuinbouw Nederland. Centraal op de bijeenkomst was kennis opdoen en met elkaar delen over communicatie met je omgeving en je eigen medewerkers.
In het plenaire programma deelde Jacco Vooijs, regiovoorzitter Glastuinbouw Nederland zijn passie over de sector: "Ieder bedrijf draagt een steentje bij aan ons reputatievet. Of je nu meedoet aan Burendag, een interview aan de media geeft of je verhaal op een verjaardag vertelt."
Spreker Rick Klaaijssen maakte als de Verhalen Gast duidelijk dat ieder goed verhaal een bepaalde structuur heeft. Of je nu een sprookje vertelt of het verhaal over jouw eigen bedrijf vertelt. Een goede opbouw van je verhaal zorgt ervoor dat er naar je wordt geluisterd.
Marjolein Kampschreur van bureau Meute vertelde over framing als krachtige beïnvloedingstechniek. Meute is het bureau dat de campagne Groene Kracht Vooruit heeft opgezet en voor minstens drie jaar zorgt voor de uitvoering ervan. Groene Kracht Vooruit is een gezamenlijke campagne waarin de glastuinbouwsector haar verhaal vertelt aan beleidsmakers en politici. Hierbij wordt via social media, zoveel mogelijk ingehaakt op de politieke agenda.
Daarna was er een serie workshops; elke deelnemer kon er aan maximaal twee deelnemen. De workshops gingen over: Storytelling en Hoe bouw je je eigen verhaal op?, Hoe zet je een succesvolle videostrategie op? Hoe houd je de ontwikkeling van werknemers op de werkvloer levend?, Hoe houd je je internationale medewerkers tevreden op de werkvloer, Wat is de Cao-agenda? En hoe verloopt het proces van Cao-onderhandelingen en hoe kun je dit met je eigen collega's delen?
Bron: Glastuinbouw Nederland