Onder de vlag van het 71 jaar geleden opgerichte RedStar, worden per week miljoenen tomaten geoogst. Deze worden geleverd aan grote supermarkten in Nederland en elders in Europa. Aan het woord bij Arbeidsmigratie Werkt is Desiree van der Kaaij, HR-manager RedStar. 'Wij zijn in belangrijke mate afhankelijk van de inzet van arbeidsmigranten. Zonder hen kunnen we het tomaatje op ons bord wel vergeten.'
Van der Kaaij: 'RedStar is een totaalspecialist in smaaktomaten. Dat houdt in dat we zelf telen, verpakken en verkopen. Wij telen het hele jaar rond om onze klanten - dat zijn met name grote supermarktketens - zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Onze wortels liggen in het Westland. Daar hebben we een groot verpakkingsstation. Daarnaast hebben we drie teeltlocaties: in Dinteloord, Voorne-Putten en Luttelgeest. Bij elkaar is dat 66 ha.'
Doorgegroeid
'We hebben ongeveer 150 medewerkers vast in dienst. Daarnaast hebben we voor de uitvoerende werkzaamheden in de kassen en ons verpakkingsstation in de piekperiode zo'n 600-700 uitzendkrachten aan het werk. Dat zijn grotendeels arbeidsmigranten. Veel mensen werken al langere tijd voor ons. Een aanzienlijk deel van hen is in vaste dienst gekomen. Zo heb ik een Poolse HR-adviseur in mijn team. Ze was aanvankelijk teeltmedewerker, maar is na verloop van tijd doorgegroeid. Andere mensen willen juist alleen een kortere periode werken en keren jaarlijks weer terug.'
Van der Kaaij zou graag willen dat ook meer Nederlanders enthousiast worden over het werken in de glastuinbouwsector: 'Er zijn diverse initiatieven ontplooid om Nederlanders te verleiden om in een kas te werken. We merken echter dat het animo daarvoor steeds verder afneemt. Zo was er een initiatief vanuit de gemeente Westland met als doel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te verleiden aan de slag te gaan. Helaas is dat is nooit echt van de grond gekomen. Dat vind ik echt zonde. Want als je ziet wat er gebeurt in zo'n kas is het geweldig. Daarom zijn we ook enorm blij met de inzet van arbeidsmigranten. Zonder hun bijdrage komen niet alleen wij maar ook de supermarkten en daarmee de consument in de problemen.'
'De arbeidskosten zijn de laatste jaren fors gestegen door onder meer een stijging van het wettelijk minimumloon. Dat is vanzelfsprekend goed voor onze mensen. Maar het is voor arbeidsintensieve organisatie als de onze ook een trigger om de mogelijkheden van verdergaande automatisering en robotisering blijvend te onderzoeken.'
Van der Kaaij is duidelijk over de behandeling van medewerkers: 'Alle mensen die bij ons werken krijgen dezelfde behandeling. Of je nu in vaste dienst bent of uitzendkracht. Uiteindelijk zijn we één RedStar en hebben we iedereen daarvoor nodig. Dus ook de uitzendkrachten. Tijdens de onboarding kijken we naar wat uitzendkrachten nodig hebben. En natuurlijk hebben we ons ook te houden aan de cao voor de glastuinbouw. Die geldt uiteraard voor zowel onze vaste als tijdelijke krachten. Mochten er zaken toch niet lekker lopen, kunnen ze dat ook melden bij een van onze vertrouwenspersonen.'
Goed wonen en goed werken
'We werken met verschillende uitzendbureaus. Zo werken we in Dinteloord en Voorne-Putten met GOODMORNING. En in Luttelgeest en De Lier weer met andere. Dat heeft ermee te maken dat we verschillende vestigingen hebben en we de beschikbaarheid van goede huisvesting voor onze mensen in de nabijheid van het werk belangrijk vinden. Zo heeft GOODMORNING een mooie huisvestingslocatie in Steenbergen. We hebben daar ook gekeken omdat wij het als werkgever belangrijk vinden: waar landt iemand na werktijd? Als wij willen dat onze medewerkers met plezier bij ons werken, hoort daar ook fijne huisvesting bij waar zij zich thuis voelen en weer kunnen opladen. Bij RedStar doen we het met elkaar!'
Bron: Arbeidsmigratie Werkt