Het Weense familiebedrijf Herzog Großhandels vierde onlangs zijn 20e verjaardag. Van de fundamentele structurele verandering in de Oostenrijkse fruithandel tot de pandemie en de huidige inflatie: het bedrijf, dat gevestigd is op de lokale groentemarkt, kan terugkijken op twee bewogen decennia, vertelt medeoprichter en huidige directeur Thomas Herzog.
Op 23 oktober jl. werden het team van Herzog Großhandels GmbH en bedrijfsleider Thomas Herzog (midden) door het WKO geëerd ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van het bedrijf. Dochter Melanie en zoon Manuel werken nu ook voor het bedrijf. Vanwege de centrale verwerkingsfunctie en de nabijheid van het stadscentrum blijft de locatie aan de groothandelsmarkt van Wenen belangrijk en voordelig.
De oorsprong van het huidige bedrijf gaat terug naar de Viktor Adler-markt in het 10e district van Wenen in de jaren 1990, herinnert Herzog zich. "Na succesvolle zakenjaren besloten mijn broer en ik een aantal kramen op de Weense groentemarkt te kopen en in 2004 werd Herzog Großhandels opgericht. De belangrijkste motivatie was om niet alleen retailklanten te bedienen, maar ook om te leveren aan winkelketens en cash & carry-markten. Aanvankelijk richtten we ons vooral op het importeren van groenten en fruit uit Nederland, Spanje en Italië. De ladingen werden per vrachtwagen vervoerd en doorverkocht aan onze lokale collega's. Er vond echter een fundamentele structurele verandering plaats na de toetreding tot de EU, omdat de inklaringskosten voor zendingen naar andere EU-landen wegvielen. Veel productiebedrijven begonnen gemengde pallets en deelladingen naar Wenen te sturen, waardoor onze activiteiten als importeur sterk afnamen."
In de daaropvolgende jaren specialiseerde Herzog Großhandels zich geleidelijk in producten voor de horeca, die op hun beurt via verschillende partners werden gedistribueerd. Maar ook dit bedrijfssegment kreeg het zwaar te verduren tijdens de pandemie. Herzog: "Helaas heeft de coronapandemie ons hard getroffen. We kregen geen steun omdat we als detailhandel mochten openen, terwijl onze cateringklanten werden gesloten. We konden deze zware crisis alleen te boven komen met reserves in het bedrijf."
De productfocus van Herzog omvat verpakte snijkruiden in een breed scala aan variëteiten. Het is nog steeds noodzakelijk om verse kruiden, voorgesneden en gewassen, in plastic te verpakken, omdat de houdbaarheid in andere materialen niet meer kan worden gegarandeerd. Herzog levert haar producten uitsluitend in herbruikbare IFCO-kratten om de productie van plastic afval tot een minimum te beperken.
Toekomstperspectieven in de binnenlandse teelt
Volgens Herzog kan het huidige boekjaar ook als uitdagend worden gecategoriseerd, wat te wijten is aan de hoge kosten voor energie, logistiek, belastingen en lonen enerzijds en de soms extreme productprijzen en koopkrachtdaling anderzijds. De stemming aan de kant van de producenten is ook al enkele jaren nogal somber. "Regionaliteit is nog steeds erg belangrijk voor ons in het bedrijf en we proberen onze klanten waar mogelijk te voorzien van regionale goederen. Helaas is er een trend naar minder Oostenrijkse producenten, omdat een deel van de jongere generatie voor andere beroepen kiest. Bovendien wordt de binnenlandse productie van groenten en fruit steeds moeilijker door beperkingen op productiemethoden en toegestane gewasbeschermingsmiddelen. Dit wordt nog verergerd door het probleem van het vinden van werknemers, waar veel landbouwbedrijven tegenwoordig mee worstelen. We hebben het geluk dat onze dochter Melanie en onze zoon Manuel al in het bedrijf werken. Toch ligt de toekomst van ons bedrijf duidelijk bij onze producenten en consumenten, die uiteindelijk onze service en de kwaliteit van onze producten waarderen."
Voor meer informatie:
Thomas Herzog
Herzog Großhandels GmbH
Groothandelsmarkt Wenen, Hal C5/57-61
Tel: +34 699 18102842
[email protected]
www.herzogfrische.at