De wereldeconomie groeide in het derde kwartaal in een gematigd maar solide tempo, waardoor de algehele groei voor dit jaar nog steeds in lijn is met eerdere verwachtingen. Toch blijft de groei ongelijk verdeeld over verschillende regio's en sectoren. De dienstensector blijft de belangrijkste motor van de economische expansie, terwijl het fragiele herstel in de verwerkende industrie, dat in de eerste helft van het jaar begon, nu is gestagneerd. De wereldwijde inkoopmanagersindex voor de verwerkende industrie daalde in het derde kwartaal naar 49,4, wat wijst op een krimp. Dit werd mede veroorzaakt door een scherpe daling van de nieuwe orders en een toename van de voorraden bij fabrikanten in de VS en Europa.
Wat betreft regio's is de VS nog steeds de belangrijkste motor achter de wereldwijde economische expansie. De Federal Reserve verlaagde de rente met 50 basispunten om recessieangst te verlichten, en de Amerikaanse consument blijft optimistisch, geholpen door een sterke arbeidsmarkt en voortdurende loonstijgingen. De vraag naar goederen steeg in juli en augustus met 2,7% ten opzichte van vorig jaar. Hoewel de stabiele kerninflatie en een recente daling in consumentenvertrouwen enige zorgen baren voor de Amerikaanse consumptie, wordt over het algemeen een aanhoudende robuuste economische groei verwacht.
De containerhandel bleef in het derde kwartaal sterk, met een geschatte groei van 4-6% ten opzichte van vorig jaar. Een groot deel van deze groei werd gedreven door de export vanuit China en Zuidoost-Aziƫ. De import nam bovengemiddeld toe in Latijns-Amerika en Noord-Amerika, terwijl de import in Afrika juist afnam.
Scheepvaart
De Drewry WCI samengestelde index daalde met 4% tot $3.095 per FEU, wat 70% lager is dan de piek van $10.377 tijdens de pandemie in september 2021. Dit blijft echter 118% hoger dan het gemiddelde van 2019 (pre-pandemie), dat op $1.420 lag. Er is nog steeds enige beperkte congestie in de havens aan de Amerikaanse oostkust en de Golf, veroorzaakt door de driedaagse staking van de ILA begin oktober. Hoewel de activiteiten zich grotendeels hebben hersteld, verwachten sommige analisten dat de staking begin november nog steeds kan leiden tot capaciteitsproblemen en tekorten aan uitrusting in Aziatische havens.
Vrachtvervoer
Het vrachtvervoer over land in Noord-Amerika daalde met 0,3% in volume ten opzichte van vorig jaar in de maanden juli en augustus. Er zijn echter aanwijzingen dat de sector zich heeft gestabiliseerd, met een verbetering van de volumes in het contractvrachtsegment. Het aanbod van vrachtwagenlading bleef toenemen, wat leidde tot neerwaartse druk op de tarieven. Tegelijkertijd droeg de beperkte capaciteit in het Less Than Truckload (LTL)-segment bij aan hogere tarieven.
Luchtvracht
De wereldwijde luchtvrachtmarkt heeft de afgelopen maanden een gemengd beeld vertoond. Wat betreft capaciteit vertraagde de groei in september licht tot 5% vergeleken met vorig jaar. De groei wordt echter nog steeds voornamelijk aangedreven door grote langeafstandsvliegtuigen, die meer vracht kunnen vervoeren dan kleinere toestellen. Dit type transport blijft de belangrijkste motor achter de expansie in de internationale luchtvracht.
Wat de prijzen betreft, zijn de wereldwijde vrachttarieven relatief stabiel gebleven, hoewel er aanzienlijke prijsverschillen zijn tussen verschillende handelsroutes. Een positieve ontwikkeling was de daling van de vliegtuigbrandstofprijzen in september, die meer afnam dan de prijsdaling van ruwe olie, wat de winstmarges voor raffinage drukte tot $13 per vat.
Klik hier voor het volledige rapport.
Voor meer informatie:
Mikkel Linnet
A.P. Moller - Maersk
Tel: +45 24821196
[email protected]
www.maersk.com