Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aardbeienteler breidt uit met nieuwe kas: "Met eigen merk de markt op"

Tholen - De kas van de buurman komt maar één keer te koop, dus toen aardbeienteler Hendrik Satter van Starberry uit Nieuwaal de mogelijkheid kreeg om de orchideeënkas van buurman Artisan over te nemen, was hij meteen geïnteresseerd. Ze kwamen er samen uit en afgelopen week werd de uitbreiding gevierd. In december gaan de eerste aardbeienplanten de nieuwe kas in.

Het totale areaal aardbeien onder glas van Starberry komt daarmee op 6,5 hectare. Een nieuwe mijlpaal voor Satter die in 2008 voor zichzelf startte, tien jaar lang chrysanten kweekte en in 2018 de switch maakte naar de teelt van aardbeien. De afgelopen jaren was Satter altijd lid bij FruitMasters, maar dit jaar gaat hij voor het eerst zelfstandig met zijn eigen merk de markt op. "We richten ons volledig op de Nederlandse supermarkten. Zij vroegen om meer product, dus de uitbreiding kwam voor ons als geroepen."

"De huidige aardbeienteelt zit in de afrondende fase. We hebben nog een week of twee, drie productie en dan zit het seizoen er alweer op", vertelt Hendrik. Dit jaar teelde hij voor het eerst het ras Lady Emma, na jarenlang Elsanta geteeld te hebben. De teelt van deze doordrager verliep naar volle tevredenheid. "Met Elsanta's gold altijd dat je het moest verdienen in het voorjaar. Dus als je een goed voorjaar had, dan had je een geweldig seizoen, maar was het slecht, dan was het seizoen ook niet super. We wilden echter niet alleen tijdens de voorjaarspiek op de markt zijn en zijn daarom doordragers in de vorm van Lady Emma gaan telen. Dat is buitengewoon goed bevallen. Het ras heeft een goede smaak, de kilo's zijn fenomenaal en ook is het percentage klasse I een stuk hoger dan Elsanta.""Onze supermarktklanten zijn ook enorm op het ras gesteld en als teler is het natuurlijk mooi om waardering te krijgen voor je product. We doen er dan ook alles voor om uit te blinken in kwaliteit. Dagelijks zijn we bezig met vragen zoals: wat is het geheim van de aardbei? Van welke temperatuur houdt hij, wanneer wil hij water en wat vindt hij lekker? Daarbij is de teelt een onderdeel, maar dan begint het pas. Door de aardbei op smaak te plukken en keten vervolgens kort te houden, kun je het grootste verschil maken", vertelt Hendrik. "Het mooie is dat we nu met ons eigen merk en eigen verpakking het onderscheid kunnen laten zien."

Prijstechnisch is het aardbeienseizoen dit jaar volgens Hendrik goed verlopen. "We hebben eigenlijk het hele jaar goede prijzen gehad, op een dipje in de zomervakantie na. Dat heeft ook te maken met de tendens dat telers steeds meer doordragers zijn gaan telen. Vroeger kwamen er enorm veel aardbeien op de markt als de productie van Elsanta's in april en mei loskwam. Dat bracht een groot risico van overaanbod met zich mee. Met de teelt van doordragers wordt de productie verspreid over een langere periode en dat heeft geresulteerd in een betere verdeling van product. Hierdoor kunnen de klanten op je product bouwen en de verkoopperiode uitbreiden."

Voor meer informatie
Hendrik Satter
Starberry
Hogeweg 14a
5313 BA Nieuwaal
Tel.: +31 88 188 1799
[email protected]
www.starberry.nl