Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gebruik van mobiel achter het stuur in België leidt tot rijbewijsinname

In België is recentelijk het aantal innames van rijbewijzen door gebruik van mobiele telefoons achter het stuur sterk toegenomen. Meer dan 30 chauffeurs zijn in korte tijd betrapt op het vasthouden of gebruiken van hun telefoon tijdens het rijden, wat in alle gevallen heeft geleid tot een rijverbod van ruim twee weken. Deze sanctie heeft ingrijpende gevolgen voor zowel de chauffeurs als de transportbedrijven die zij vertegenwoordigen, zo schrijft Transport in Nood. Zij waarschuwen transportondernemers en vrachtwagenchauffeurs.

Risico's en sancties
Het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden wordt in België streng aangepakt vanwege de verkeersveiligheid. De Belgische wegcode, in artikel 8.4, verbiedt het gebruik van een telefoon die niet in een houder is geplaatst. Voor beroepschauffeurs zijn de sancties extra streng vanwege hun verhoogde verantwoordelijkheid in het verkeer. Een overtreding kan direct leiden tot de inname van het rijbewijs voor 15 dagen, een maatregel die inmiddels consequent wordt toegepast door de politie en de lokale parketten in diverse Belgische provincies, zoals West-Vlaanderen en Antwerpen.

Deze directe sanctie heeft aanzienlijke gevolgen. Chauffeurs die tijdens hun dienst betrapt worden met hun telefoon in de hand kunnen niet verder rijden. Dit betekent dat het transportbedrijf onmiddellijk een vervangende chauffeur moet inzetten of een andere oplossing moet vinden om de reis voort te zetten. Na de schorsingsperiode van 15 dagen kan de chauffeur zijn rijbewijs ophalen bij het lokale politiebureau.

Naast de tijdelijke intrekking van het rijbewijs kunnen overtreders rekenen op een aanvullende boete, die kan oplopen tot 500 euro. Ook is het mogelijk dat de chauffeur na afloop van de schorsing een proces-verbaal ontvangt, waarin verdere sancties worden geëist.

Gevolgen voor transportbedrijven
Een tijdelijke rijontzegging van twee weken is ingrijpend voor de chauffeur, maar heeft ook gevolgen voor de planning en logistiek van transportbedrijven. De rijbewijsinname betekent voor een chauffeur niet alleen een onderbreking van het werk en inkomen, maar ook een complicatie in het dagelijks functioneren van het bedrijf. In België geldt het rijverbod officieel alleen binnen de landsgrenzen. Toch is het voor de chauffeur praktisch onmogelijk om in andere landen te rijden, aangezien het tonen van een geldig rijbewijs altijd verplicht is.

Het risico voor bedrijven is groot als zij besluiten om een chauffeur met een tijdelijk ingenomen rijbewijs in andere landen in te zetten. Het ontbreken van een geldig rijbewijs maakt de chauffeur namelijk onverzekerd, en bij een incident kunnen de financiële en juridische gevolgen daardoor ernstig zijn. Dit vormt een duidelijke belemmering voor bedrijven om hun chauffeurs in te zetten tijdens deze periode, zelfs buiten België.

Conclusie en advies aan transportbedrijven
"De strengere aanpak in België onderstreept het belang dat het land hecht aan verkeersveiligheid en is een krachtig signaal dat het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden niet wordt getolereerd. Doet men dit toch dan zijn de sancties verstrekkend, zowel voor chauffeurs als voor de betrokken bedrijven. Wij adviseren transportbedrijven om deze situatie te bespreken met hun chauffeurs en hen bewust te maken van de mogelijke gevolgen van het gebruik van hun mobiel achter het stuur. Het is van essentieel belang dat bedrijven hun chauffeurs attenderen op deze regelgeving en stimuleren om gebruik te maken van handsfree-systemen."

Bron: Transport in Nood

Publicatiedatum: