Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
keten is aan elkaar overgeleverd

"CSRD is een kans"

Met de CSRD komt er voor het eerst regelgeving die alle bedrijven die met elkaar samenwerken in de keten aangaat. Voorheen lag de verantwoordelijkheid voor CO2-reductie met name bij het logistieke bedrijf. Met de introductie van CSRD wordt dat serieus anders.

De nieuwe regelgeving rondom CSRD geeft een extra dimensie aan en een belangrijke versnelling in de transitie die we met elkaar moeten maken, aldus Bart Banning, sector banker transport en logistiek bij ABN AMRO. "Omdat we in de keten aan elkaar zijn overgeleverd." De bank is één van de partners van de Lean & Green Summit die op 27 november plaatsvindt in de Rijtuigenloods in Amersfoort.

De bank ging in gesprek met Bart Banning, sector banker transport en logistiek bij ABN AMRO. Vanuit zijn functie moet hij het inzicht en overzicht hebben van wat er gebeurt bij logistieke bedrijven. Wat de gevolgen zijn van bepaalde bewegingen van buitenaf of van binnenuit. "Wij zien wat de trends en ontwikkelingen zijn in een bepaalde sector en welke kansen of risico's dit kan opleveren voor ondernemingen in die sector."

Welke ontwikkeling is op dit moment belangrijk voor de sector transport en logistiek?
"We kijken in de sector al een hele tijd hoe we iedere dag efficiënter en milieuvriendelijker logistiek kunnen bedrijven, met focus op thema's als energie, digitalisering en arbeidsmarkt. Sinds kort is er een dimensie bijgekomen die dat proces versnelt en in mijn ogen ook kansrijk is voor de sector om de volgende stap te zetten. Dat is de nieuwe regelgeving rondom CSRD."

CSRD staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive. Dit is een nieuwe Europese richtlijn die bedrijven verplicht te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu.

Waarom zou deze rapportageverplichting een volgende stap kunnen zijn in het verduurzamen van de sector?
"Met de CSRD komt er voor het eerst regelgeving die alle bedrijven die met elkaar samenwerken in de keten aangaat. Voorheen lag de verantwoordelijkheid voor CO2-reductie vooral bij het logistieke bedrijf. Voor welke klant hij dat deed was eigenlijk minder relevant. Met de CSRD is dat echt anders; de hele keten is verbonden.

Bovendien gaat het niet alleen om rapportage. De CSRD eist ook dat er een strategie gekoppeld wordt aan de gegevens uit de rapportage. Logistieke bedrijven zullen meer dan ooit met hun opdrachtgevers in gesprek gaan om te kijken hoe ze de uitstoot (stapsgewijs) kunnen reduceren. Dit betekent dat de strategie om te verduurzamen veel meer vanuit een partnership met elkaar wordt gedeeld. Ook de rollen en verantwoordelijkheden zijn hierin helder afgesproken."

Wat is de kracht van CSRD?
"In mijn ogen is deze regelgeving een belangrijke toevoeging in de transitie die we met elkaar al gestart zijn. Noem het een verplichting, maar het geeft ook een kans. Je ziet vaak dat het in de ketens gaat over pricing, de kostprijs van transport en over relatief kortetermijncontracten. CSRD zet hoop ik de deur serieus open naar langeretermijncontracten. Het nodigt partijen uit om vanuit hun expertise met elkaar te kijken hoe de goederenvolumes in de toekomst op een andere manier logistiek kunnen worden verwerkt. Alles gericht op efficiency-verbetering en gericht op reductie van de CO2-uitstoot. Dat is de kracht van CSRD: het gaat niet meer om individuele bedrijven, maar het is een instrument dat bedrijven uitdaagt om samen te verbeteren."

Zijn de regels rondom CSRD al voldoende bekend?
"ABN AMRO heeft onderzoek gedaan naar hoe bekend bedrijven, met name in mkb, zijn met de CSRD-regelgeving. In november 2023 bleek dat twee derde van de bedrijven nog helemaal niet wist wat CSRD betekende. Laat staan dat ze wisten wat er op hun afkwam. We zien dat er in 2024 flinke stappen zijn gemaakt om de bewustwording rondom CSRD omhoog te krijgen. Daarnaast is er veel meer aandacht gekomen voor de vraag wat je dan tegenkomt. Al moet ik toegeven dat dat nog niet voor de volle honderd procent bekend is. Maar CSRD is in vergelijking met vorig jaar echt wel een serieus thema geworden binnen de logistieke sector. Dat moet ook wel. Want veel grote bedrijven zullen over het jaar 2025 moeten gaan rapporteren over hun CO2-uitstoot. Er is dus geen tijd te verliezen, als je de logistieke activiteiten voor zo'n bedrijf uitvoert."

Wat moet er nog gebeuren?
"De CSRD is best complexe wet- en regelgeving. Het leveren van de rapportages is niet iets dat je van de ene op de andere dag kunt realiseren. Niet iedereen heeft de digitale infrastructuur al op orde om die rapportage goed te kunnen doen. Er worden flinke stappen gezet, maar je ziet aan de andere kant dat er ook nog heel veel bedrijven zijn die het nodige te doen hebben op het gebied van digitalisering en dataverwerking. Er is veel hulp en kennis beschikbaar. Gebruik die kennis, is mijn advies. Praat met collega-ondernemers over de wijze waarop zij hiermee omgaan. Maar zoek ook je accountant of bank op, vraag de brancheorganisatie of werk samen met partijen als BigMile of Loginex. Er is werk aan de winkel."

Is CSRD een hype?

"Nee, CSRD is binnen Europa regelgeving die impact gaat hebben op alle bedrijven die daar mee te maken hebben. Het is niet iets dat over anderhalf of twee jaar weer weggaat. Sterker nog, het is iets dat alleen maar belangrijker wordt. Regelgeving waar alleen maar meer bedrijven onder gaan vallen."

Waarom is het voor jullie belangrijk om partner te zijn van de Lean & Green Summit?

"Ik denk dat de kracht van Lean & Green erin zit dat ze meer dan 10 jaar geleden al een stempel hebben gezet op verduurzaming. Bedrijven in deze sector hebben geholpen hoe ze om moeten gaan met het in kaart brengen, en verlagen van de CO2-uitstoot. Het Lean & Green-programma is een belangrijke eerste aanzet geweest voor de sector en bedrijven in de sector om de juiste stappen te zetten in de richting van CO2-reductie.

De Lean & Green Summit is een jaarlijks evenement waar de aandacht gezet wordt op wat we met z'n allen moeten doen om de volgende stap te zetten, en welke mogelijkheden er zijn vanuit diverse expertises. Dat is waarom we de Summit altijd een warm hart toedragen.

Als bank vinden we het waardevol dat de klanten die we financieren met dezelfde thematiek bezig zijn als Lean & Green. Als je een bedrijf hebt dat valt onder het label van Lean & Green, of het nu met een award of met stars is, betekent dat dat je met je bedrijf ook serieus nadenkt over het toekomstmodel van je onderneming. Met Lean & Green kunnen bedrijven hulp krijgen bij het inzetten van de transitie. En ze worden uitgedaagd om op basis van die hulp de juiste stappen te zetten. Het geeft een comfortabel gevoel voor een financier klanten te hebben die onder het Lean & Green-label vallen. Die bedrijven zijn op de juiste manier bezig."

Hoe zit het met jullie eigen duurzaamheidsdoelstellingen?

"De strategie van ABN AMRO is al veel langer gericht op duurzaamheid. Wij moeten zelf ook voldoen aan de regels rondom CSRD. Daarnaast zijn we onderdeel van de Net-Zero Banking Alliance. Samen met een groot aantal andere banken, zowel binnen als buiten Europa, hebben we ons gecommitteerd aan de doelstelling om onze portefeuille in 2050 volledig klimaatneutraal te krijgen.

2050 lijkt nog ver weg, maar wij moeten hier nu al actie op ondernemen door tussentijdse doelen te formuleren richting 2050. We zijn druk met klanten in gesprek in hoeverre zij klaar zijn voor de transitie. Hoe zij gaan bijdragen aan de reductie van de CO2-uitstoot. En hoe wij ze vanuit onze dienstverlening daarin kunnen helpen. Voor de logistieke sector gaat dat over de strategische keuzes die bedrijven moeten gaan maken over welke trucks en andere bedrijfsmiddelen voor die transitie nodig zijn. We willen logistieke bedrijven ondersteunen en stimuleren in de transitie van diesel naar het ultieme doel, zero-emissie-transport.

Vanuit de Net-Zero Banking Alliance is duidelijk welk pad de financiële sector gaat inslaan. Als bank zijn we een belangrijk onderdeel van de keten. Samen moeten we klaar zijn voor de transitie naar een betere wereld waarvoor we allen verantwoordelijk zijn."

Bron: ABN AMRO

Publicatiedatum: