Koppert Cress heeft samen met haar zusterbedrijf Division Q de eerste editie van haar duurzaamheidsmagazine 'Cress Compass' uitgegeven. In het magazine deelt het bedrijf meer over hun visie, aanpak en initiatieven op het gebied van duurzaamheid in aanloop naar de verplichte CSRD-regelgeving. Grote ondernemingen moeten verplicht vanaf boekjaar 2025 over duurzaamheid rapporteren.
In 2026 wil Koppert Cress als bedrijf klimaatpositief zijn. Belangrijk hiervoor is onder meer de verwachte aansluiting van het bedrijf op geothermie in 2025. Aardwarmteproject Polanen is in ontwikkeling.
Transparantie als basis
De rapportage richt zich op Milieu (Environment), Sociale omstandigheden (Social) en Bestuur (Governance), ook wel ESG genoemd. Hieruit zijn de belangrijkste thema's geïdentificeerd waar de focus op ligt. In dit magazine worden de visie, doelstellingen en mijlpalen gepresenteerd binnen deze drie domeinen.
Duurzaamheid betekent voor Koppert Cress het minimaliseren van de negatieve impact en het maximaliseren van een positieve bijdrage. Vanuit een regeneratief perspectief voelt zij zich verantwoordelijk voor ecologisch herstel. Hoewel ze daarin op sommige gebieden, zoals milieu, al vooruit zegt te lopen, stelt ze zich voor andere belangrijke uitdagingen ambitieuze doelen.
Regeneratieve tuinbouw
Op het gebied van milieu (E van Environment) is Koppert Cress al jarenlang bezig met het verduurzamen binnen de glastuinbouw en het verbeteren van de impact. Duurzaamheid staat zo hoog in het vaandel, dat er een apart bedrijf voor is opgericht: Division Q. In het magazine wordt hier dieper op ingegaan en uitgelegd aan de hand van vijf belangrijke werkpakketten die helpen de doelstellingen in regeneratieve tuinbouw te realiseren.
Werken aan vertrouwen
Op gebied van het sociale stuk (S van Social) wordt in het magazine het sociale beleid uitgelicht, met thema's als gezondheid, veiligheid, interne opleidingen, werk-privébalans en diversiteit. Dit vormt de kern van het beleid om een inclusieve en ondersteunende werkomgeving te creëren.
Overkoepelende Ikigai
In het stuk over Governance (G van Governance) wordt in het magazine uitgelegd wat de basis is van de verbinding, transparantie en voortdurende toetsing van de keuzes die worden gemaakt. Het streven ligt ernaar op alle niveaus verantwoord te handelen, waarbij constant de vraag wordt gesteld: "Doen we het juiste?" Dit helpt Koppert Cress trouw te blijven aan de waarden en het maximaliseren van de impact.
Oproep tot samenwerking
Het magazine biedt een transparante kijk op de duurzaamheidsreis en nodigt uit tot dialoog en samenwerking. Met als doel het stimuleren van verandering, niet om perfect te zijn, maar onder het motto 'Denken, durven, deugen, doen'. Sluit je aan en denk mee over een nieuwe kijk op voeding, gezondheid en duurzaamheid.
Voor meer informatie:
Koppert Cress
Tel: +31 174 242 819
[email protected]
www.koppertcress.com