Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Exporterende bedrijven van grote waarde voor Nederlandse leveranciers"

Nederlandse export is niet alleen verantwoordelijk voor een belangrijk aandeel van het Nederlandse bbp (30%), exporterende bedrijven zijn ook van grote waarde voor het bedrijfssucces van hun toeleveranciers. Deze leveranciers zijn veelal twee keer zo groot als bedrijven die niet leveren aan exporteurs en hebben dubbel zoveel omzet. De exporteurs vormen samen met hun leveranciers de meest productieve bedrijven van Nederland. Dat blijkt uit het verschenen CPB-rapport 'Productiviteitsvoordelen van exportnetwerken'.

Voorbeelden van succesvolle exporterende bedrijven die veel gebruikmaken van toeleveranciers zijn chipfabrikanten, voedselproducenten en de farmaceutische industrie.

Verklaringen
Er zijn verschillende verklaringen waarom leveranciers kunnen profiteren van exporteurs. Zo kunnen leveranciers leren van exporteurs, die op hun beurt leren van buitenlandse bedrijven, en zodoende nieuwe technieken en methodes overnemen. Ook genieten leveranciers van schaalvoordelen, doordat exporteurs grote afnemers van goederen en diensten in Nederland zijn. Tot slot is er een selectie-effect waarbij exporteurs alleen de meest productieve bedrijven uitkiezen als toeleverancier.

Inzichten voor beleid
Beleid dat de export raakt, heeft niet alleen impact op exporteurs, maar ook op hun toeleveranciers. Dit onderzoek onderstreept dit door aan te tonen dat indirecte export gerelateerd is aan productiviteit. Eventuele nieuwe maatregelen zouden zich kunnen richten op het bevorderen van kennisoverdracht van succesvolle exporteurs naar andere bedrijven om de productiviteit van Nederlandse bedrijven te verhogen. Daarnaast kan nieuw beleid ook de exportsector stimuleren om zo indirect een breder deel van de economie te stimuleren.

Bekijk hier het volledige rapport

Bron: CPB

Publicatiedatum: