Tholen - Vorig jaar vertrok Wim Meiling naar Bonaire om bij Fresh Supplier Bonaire aan de slag te gaan als logistiek manager. Fresh Supplier Bonaire is opgericht door de Nederlandse retailondernemer Gerard van den Tweel van Van Den Tweel Caribbean group. Enkele jaren geleden heeft de Nederlander de zaak verkocht, maar hij is nog altijd aandeelhouder. De groep bestaat naast de groothandel ook uit diverse supermarkten.
Een jaar na zijn vertrek, kijkt Wim met voldoening terug op zijn vertrek naar het Caribische eiland. "Het leven op Bonaire is goed, zowel privé als werkgerelateerd. Het leven is simpeler hier dan in vergelijking met Nederland. Hier geniet je van de "kleine" dingen zoals bijvoorbeeld de ondergaande zon. De lokale mensen zijn erg vriendelijk. Iedereen zegt hier "Bondia" (goedemorgen) en op zondag en maandag "Bon siman", ofwel ik wens je een goede week. Dat vind ik mooi, daar kunnen we in Nederland wel iets van leren. Vriendelijkheid kost niets, maar je dag begint wel gelijk een stuk beter. Natuurlijk zijn er ook nadelen hier op Bonaire, alle overheidgerelateerde processen duren erg lang. Bijvoorbeeld om je Sedula (verblijfsvergunning) te krijgen kan gewoon zeven maanden duren, of een bankrekening openen duurt hier twee maanden."
Structuur aanbrengen
"In mijn baan als Logistiek Manager bij Fresh Supplier Bonaire is er voorlopig nog genoeg uitdaging. Bij aankomst was er een duidelijke noodzaak om structuur aan te brengen in de logistieke processen. De organisatie had te maken met een gebrek aan efficiëntie, onduidelijke processen en onvoldoende voorraadbeheer. Het doel was om deze processen te stroomlijnen en een solide basis te leggen voor duurzame groei", vertelt Wim. "Ik ben gestart met het in kaart brengen van de huidige logistieke processen, van inkoop tot voorraadbeheer en distributie. Op basis hiervan hebben we verbeterde processen beschreven en ingevoerd, met als speerpunt de planning en het tijdig bestellen van de juiste onderdelen. Hierbij stond de beschikbaarheid van kritieke onderdelen centraal, zodat leveringen en reparaties soepel konden verlopen. Om maar een voorbeeld te noemen, toen ik arriveerde stond bijna al het interne transportmaterieel stil bij een gebrek aan onderdelen. Het opbouwen van betrouwbare voorraad was een belangrijke stap om de operationele efficiëntie te verhogen."
"Een ander belangrijk aspect was het meenemen van de mensen in deze verandering. De transitie vroeg om betrokkenheid en begrip van het personeel, iets wat op Bonaire meer tijd en geduld vraagt dan in Nederland. Door coaching, training en het creëren van nieuwe functies hebben we geprobeerd het personeel geleidelijk op te voeden en hen de noodzakelijke vaardigheden bij te brengen. Dit was een intensief proces, maar essentieel om de veranderingen succesvol door te voeren. Personeelsplanning werd hierbij een cruciaal onderdeel, waarbij we niet alleen keken naar het aantal mensen, maar ook naar hun competenties en ontwikkelingspotentieel. Tijdens een Townhall Meeting hebben we de visie en missie van de organisatie gedeeld met alle medewerkers. Het doel was om iedereen mee te nemen in de gezamenlijke toekomst, hen te inspireren en duidelijk te maken hoe hun rol bijdraagt aan het succes van de organisatie. Het creëren van deze gedeelde visie was een belangrijke stap in het versterken van de betrokkenheid."
Voorraadbetrouwbaarheid
"Momenteel ligt de focus op het verbeteren van de voorraadbetrouwbaarheid. Dit betekent dat we onze voorraden nauwgezet monitoren en bijsturen waar nodig, om tekorten en overschotten te voorkomen. Daarnaast zijn de eerste gesprekken gestart over de implementatie van een nieuw ERP-pakket. Dit systeem zal de basis vormen voor verdere optimalisatie van onze processen en ons helpen om op een meer gestructureerde en efficiënte manier te werken", vertelt Wim.
"Fresh Supplier Bonaire is onderdeel van de Van den Tweel Group, hierdoor hebben we een enorm voordeel ten opzichte van onze concurrenten. We onderscheiden ons door onze logistiek, wij hebben meerdere winkels op Bonaire, Curaçao en Aruba. Verder hebben we onze eigen logistieke tak op Bonaire en sinds kort ook AZEX, een eigen logistiek centrum in Nederland. We hebben dus enorme dikke stromen naar deze eilanden en alles gaat via onze eigen logistieke centra, dat is natuurlijk een enorm voordeel. Helaas zijn we allen nog afhankelijk van rederijen die onze containers en reefers transporteren overzee. Bijna 100% van alles wat onze winkels verkopen wordt geïmporteerd. Veelal komen onze producten uit Europa, de Verenigde Staten, Brazilië en Santa Domingo, waarbij de VS en Brazilië bijna alle vleesproducten leveren. Onze AGF-producten komen veelal uit de VS en Santa Domingo, kort houdbare AGF komt met luchtvracht uit Nederland."
Gevraagd naar de grootste logistieke uitdagingen, antwoordt Wim: "De grootste problemen hier zijn tweeledig. De eerste is de onbetrouwbare leveranciers, dat klinkt een beetje lullig, maar het is helaas zo. Lead times worden niet nageleefd en het grootste probleem hier is dat er weinig alternatieven zijn, dus je bent overgeleverd. Het probleem is dat het ook nog eens hele machtige leveranciers zijn, dus je kan er niet omheen. En de alternatieven die er zijn, zijn veelal duurder en dan verlies je de concurrentie. Omdat je rekening houdt met deze lange lead times stuwt dat enorm je voorraden omhoog, dus heb je ook te maken met ruimtegebrek en demurrage kosten omdat reefers te lang blijven staan."
Tarieven Specialist
Naast zijn werk voor Fresh Supplier Bonaire besteedt Wim zijn resterende tijd aan zijn eigen bedrijf, genaamd de Tarieven Specialist. "Ik help vooral bedrijven die duidelijkheid willen over hun tarieven, een vraag die altijd gesteld wordt is of er een marktconform tarief betaald wordt. Dit onderzoek ik dan, de uitkomst is in 75% van de gevallen dat bedrijven te veel betalen. Vaak is de reden dat bedrijven al voor langere tijd klant zijn bij leveranciers en de verhogingen er in zijn geslopen. De meest gemaakte fout is dat bij aanvang een tarief wordt afgesproken en er vervolgens niet meer naar om wordt gekeken. Als ze er vervolgens mee geconfronteerd worden schrikken ze en vragen ze zich af hoe dit heeft kunnen gebeuren, meestal een zaak van het ontbreken van verantwoordelijkheid en desinteresse."
Of de toekomst voorlopig in Bonaire ligt? "Binnenkort starten we met de implementatie van Odoo, een nieuw ERP-pakket, dit zal volgens planning voor mij zes maanden duren. Wat er daarna volgt, weet ik het nog niet, daar moeten we nog over in gesprek. Onze tweede dochter is zwanger, dus ik kan me ook voorstellen dat we weer teruggaan naar Nederland. Maar dit avontuur smaakt wel naar meer, het is echt leuk om te werken en wonen in een ander land. We hebben nog iedere dag dat vakantiegevoel", besluit Wim.
Voor meer informatie:
Wim Meijling
Tarieven Specialist
Mob: +31 (0)6 57551807
[email protected]
www.tarievenspecialist.nl