Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Raymond van der Burgh, Europe Retail Packing:

“Prijzen importkruiden voor dit winterseizoen exorbitant gestegen”

Tholen - Dat een ongeluk in een klein hoekje zit, daar weet Raymond van der Burgh van Europe Retail Packing (ERP) inmiddels alles van. Een val in de badkamer zorgde ervoor dat er een vaatje in zijn hersenen knapte en ging bloeden. Een week na de operatie kreeg hij thuis verlammingsverschijnselen aan de linkerkant van zijn lichaam. Na vier maanden uit de running geweest te zijn, is hij echter weer volledig genezen verklaard en richt hij zich samen met de nieuwe aanwinsten in het kruidenteam van ERP - Gaby Poot en Max de Vette – weer volledig op de kruidenverkoop.

ERP teelt inmiddels al een jaar of acht Hollandse kruiden onder glas. In deze kas wordt onder meer basilicum, kervel, koriander en lovage (maggikruid) geteeld. "Het Hollandse seizoen gaat eind april van start en loopt voor de basilicumteelt door tot begin oktober en eind december sluiten we het kervel- en korianderseizoen af. Vervolgens liggen we de eerste drie maanden van het jaar stil. Dan is het te koud en te donker om te telen," vertelt Raymond. Hij ziet een toenemende vraag naar het Hollandse product. "Hollandse kruiden worden in de kruidenhandel steeds breder gewaardeerd. Waar voorheen iedereen vroeg om geboste kruiden, zijn nu de losse kruiden steeds meer in trek."

Door de oorlog in Israël is ook de aanvoer van de Israëlische kruiden het afgelopen jaar fors gereduceerd. "In het noorden van het land zijn veel telers vanwege de oorlog helemaal gestopt. In andere gebieden blijven de kwekers nog wel actief, maar telen ze voornamelijk voor de lokale markt en nauwelijks meer voor export," vertelt Raymond. "Wel zijn er nog enkele basilicumtelers in Israël die blijven exporteren, maar die aanvoer wordt vervolgens nogal eens belemmerd vanwege de extra MRL-keuringen in Luik. Dat is wel een 'pain in the ass', want je weet nooit of het product door de verscherpte controles drie dagen langer op zich laat wachten."

Uitval van vluchten Kenia
Sinds de aanvoer van de Israëlische kruiden is afgenomen, is de aanvoer vanuit Kenia behoorlijk toegenomen. "Maar waar we nu bij de handel vanuit Kenia tegenaan lopen, zijn de luchtvrachttarieven. Die zijn vanwege de uitval van vluchten exorbitant gestegen. Veel cargovluchten die normaal van Nairobi naar Amsterdam gingen, vliegen nu naar bestemmingen buiten Europa. Voor de Keniaanse telers zorgt dit nu voor een gat van 600 ton per week waar ze een oplossing voor moeten vinden. De prijzen voor komend winterseizoen zijn dan ook extreem gestegen voor de importkruiden en dat zal een uitdaging blijven voor de hele kruidenhandel."

Sinds veel supermarkten afscheid hebben genomen van gevlogen kruiden in het schap, heeft ERP de sourcing van Europees product verder opgeschaald. "We minimaliseren het invliegen van verse kruiden dankzij vertical farming. Ook krijgen we meer en meer verse kruiden binnen uit landen als Spanje, Italië en Marokko. Ook krijgen we vanuit Ethiopië ontzettend veel bieslook binnen. In dat product zijn we inmiddels marktleider in het importseizoen. Kruiden als basilicum en bieslook blijven nu eenmaal lastige kruiden om lokaal te verkrijgen. Samen met koriander zijn het wel de hardlopers in het assortiment. Verder krijgen we steeds meer vraag naar speciale kruiden. Eetbare bloemen krijgen we nog altijd vanuit Israël binnen. Qua teelt en kwaliteit is dat het meest stabiele land," vertelt Raymond.

"Al met al zien we dat de vraag naar verse kruiden alleen maar verder groeit. Onze afzet is vrij breed. Zo hebben we veel klanten in het foodservicekanaal, maar leveren we ook aan supermarkten en cruiseschepen en bedienen we via exporteurs markten als het Midden-Oosten. Met ons eigen merk 5 Senses brengen we de markt van kruiden en eetbare bloemen op een hoger niveau."

Dit artikel verscheen eerder in editie 10, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Europe Retail Packing
ABC Westland 315
2685 DD Poeldijk
Tel: +31 (0)174 28 25 10
[email protected]
www.europeretailpacking.nl