De overslag in de Rotterdamse haven is tot en met het derde kwartaal van dit jaar met 0,4% gedaald. De totale overslag kwam daarmee uit op 328,6 miljoen ton ten opzichte van 329,9 miljoen ton in dezelfde periode vorig jaar. De Rotterdamse containersector groeide wel: er werd een toename in zowel gewicht (3,0%) als containers (2,2%) genoteerd. Ook ijzererts & schroot nam toe met 2,3 miljoen ton (11,1%). Dat de totale overslag toch een lichte daling liet zien komt voornamelijk door minder overslag van kolen en ruwe olie.
Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam: "De wereldhandel is voorzichtig aangetrokken in de afgelopen maanden. We zien dat het consumentenvertrouwen is toegenomen en dat heeft zich vertaald in groei in de overslag van containers. De daling van de overslag in de andere segmenten laat helaas zien dat de Europese industrie nog steeds te maken heeft met een zwakke concurrentiepositie door de hoge energielasten. Deze ontwikkelingen komen niet als een verrassing. We hebben namelijk nog steeds te maken met grote uitdagingen op het geopolitieke toneel en in de wereldwijde logistieke ketens. De verwachting is dan ook dat we de resterende maanden van dit jaar geen grote verschuivingen in goederstromen meer zullen zien."
Foto Kees Torn
Containers
Het herstel van de containeroverslag heeft zich de afgelopen maanden verder doorgezet. De overslag in tonnen liet een stijging zien van 3,0% (van 98,1 miljoen ton naar 101,1 miljoen ton) en in TEU (standaardmaat voor containers) steeg de overslag met 2,2% tot 10,4 miljoen TEU. De stijging komt vooral door toenemende uitgaven van consumenten in Europa. Deze uitgaven stijgen weer na een periode van lagere koopkracht. Voorraden die na COVID pandemie werden afgebouwd liggen inmiddels weer op het oude niveau. Doordat de industriƫle productie in Europa nog niet op niveau is, blijft de export van eindproducten, zoals kapitaalgoederen en auto-onderdelen achter.
De onzekerheden als gevolg van het omvaren via Kaap de Goede Hoop, hebben geleid tot een vroeg piekseizoen in de zomer. In september werden er echter een aantal diensten omgeleid via andere havens. Deze maand liet daarom lagere volumes zien in Rotterdam. De congestie in havens in Aziƫ, het Midden-Oosten en Zuid-Europa van eerder dit jaar is inmiddels aan het afnemen. Door de beperkte scheepscapaciteit is het aantal port calls nog steeds lager dan vorig jaar, waardoor de schepen erg vol zitten. Dit betekent dat de terminals in de haven en het achterland nog steeds te maken hebben met piekbelasting.
Bron: Port of Rotterdam