Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Extra subsidiegeld beschikbaar voor modal shift

Modal shift, oftewel de verplaatsing van goederenvervoer van de weg naar het water of spoor, helpt bedrijven duurzamer te ondernemen. Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft onlangs besloten de subsidiepot voor 2024 voor modal shift te verhogen van 1 naar 3,5 miljoen euro, schrijft evofenedex.

Om bedrijven te stimuleren meer goederen via het water en het spoor te vervoeren, is in 2023 de Modal Shift Subsidieregeling ingevoerd door het ministerie van IenW. Via deze regeling kunnen bedrijven een tegemoetkoming in de meerkosten krijgen die ze hebben ten opzichte van de kosten voor vervoer over de weg. Het gaat om een bedrag van maximaal 20 euro per TEU (of het equivalent daarvan bij bulk) die structureel wordt verplaatst van de weg naar een andere modaliteit.

Wijzigingen bij regeling
Minister Madlener heeft onlangs besloten 2,5 miljoen euro extra beschikbaar te stellen, waardoor het subsidieplafond omhooggaat naar 3,5 miljoen euro. Ook krijgen bedrijven bij de regeling meer tijd. De minister deed de aankondiging in de Staatscourant van 15 oktober 2024. De wijzigingen zijn per die datum ingegaan en gelden ook voor eerder toegekende subsidies.

Naast een verhoging van de subsidiepot gaat het subsidieloket pas dicht op 1 oktober 2025 in plaats van 1 september 2025. De termijn van 24 maanden voor de uitvoering van de gesubsidieerde projecten wordt verlengd naar 36 maanden.

Waarom modal shift?
De reductie van CO2-uitstoot is een belangrijke reden om te kiezen voor een modal shift. Daarnaast zijn de toenemende filedruk op de weg door vooral onderhoudswerkzaamheden en het chauffeurstekort sterke argumenten.

Binnenvaart is voor een korte afstand een goed alternatief voor vervoer over de weg. Een ander voordeel van modal shift is een robuustere logistiek. Verder blijken bedrijven veel meer containers op één dag te kunnen verwerken als ze de drukte op de Maasvlakte vermijden.

Concreet plan nodig
Het aanvragen van de subsidie kan tot 1 oktober 2025 bij uitvoeringsorganisatie Connekt. Aanvragers moeten een concreet plan kunnen indienen om gebruik te kunnen maken van de regeling. Veel bedrijven weten echter niet wat hun mogelijkheden zijn om een andere modaliteit te gebruiken. Vaak is er ook geen tijd om in kaart te brengen waar de kansen liggen.

Modal shift-advies
Met de Modal Shift Service kan bekeken worden welke goederenstromen geschikt zijn voor een modal shift. Daarna stelt Evofenedex een businesscase voor die goederenstromen op. Evofenedex zet de kosten van de andere modaliteit, inclusief het voor- en natransport, op een rij en vergelijken alle kosten met elkaar. Ook beschrijft Evofenedex welke alternatieve opties er zijn en van welke terminals gebruikgemaakt kan worden. Als een bedrijf van verschillende alternatieve modaliteiten gebruik kan maken, worden die naast elkaar gezet. Zo kun je bijvoorbeeld spoor vergelijken met shortsea. Bovendien wordt er een overzicht van de schema's van schepen en treinen verstuurt.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: