Op woensdag 16 oktober 2024 heeft de douane in de haven van Vlissingen een partij van 334 kilo cocaïne aangetroffen tussen een partij bananen uit Colombia. Door het opsporingsteam Zeehavenpolitie van de Eenheid Zeeland West Brabant is naar aanleiding van deze vondst een nader onderzoek ingesteld. Dit heeft op vrijdag 18 oktober 2024 in de aanhouding van een 55 -jarige inwoner uit Hendrik-Ido-Ambacht geleid. De woning van de verdachte is onder leiding van een rechter-commissaris doorzocht. Hierbij werden onder meer digitale gegevensdragers, administratie, een geldbedrag, horloges en twee voertuigen inbeslaggenomen.
Bron: Openbaar Ministerie
Later die middag werd op de snelweg in de omgeving van Ede nog een 26-jarige man zonder vaste woon-of verblijfplaats aangehouden. Beide verdachten zijn ingesloten voor verder onderzoek. Ze zitten in volledige beperking en mogen alleen contact hebben met hun advocaat. De drugs met een straatwaarde van ruim 25 miljoen euro zijn afgevoerd en inmiddels vernietigd door het Team Bijzondere Bijstand (TBB) van de Douane.
Zeehavenpolitie
De chef van de Rotterdamse Zeehavenpolitie, Jan Janse, gaat in een uitgebreid interview met de PZC in op de drugsoverlast in Vlissingen. waar vorig jaar 11.000 kilo cocaïne werd onderschept in de haven. "Dat is heel fors voor het aantal ladingen dat ze daar hebben. Het probleem is in Vlissingen begonnen toen een Nederlandse reder met koelschepen om economische redenen besloot zijn handel te verplaatsen van Rotterdam naar Vlissingen. Wij hebben toen gelijk Vlissingen gewaarschuwd: dat betekent dat jullie risicolijnen krijgen. Gegarandeerd dat je wat gaat tegenkomen. En dat gebeurde ook."
"In Rotterdam is de containeroverslag gerobotiseerd. Een container met fruit - drugs worden nog altijd vervoerd tussen bananen, mango's en ananassen - wordt vanuit het scheepsruim door een computer in het stack geplaatst. Binnen enkele dagen is die container opgehaald en weggebracht. In Vlissingen komt fruit binnen op pallets. Die pallets worden in een terminal opgeslagen, waar ze soms langere tijd blijven om te rijpen of om te worden herverpakt. In Rotterdam hebben smokkelaars hulp nodig van ICT'ers of rederijmedewerkers die de routing bepalen. In Vlissingen zoeken ze het bij havenwerkers die bij het fruit kunnen."
Op de vraag of Janse inmiddels weet, waar hij op moet letten, antwoordt hij? "Kijk, wij hebben hier ook fruithandelaren. In die branche is de marge klein, dat weten we. Die mensen hebben het zweet op de voorhoofden staan en nog staat er geen Mercedes voor de deur. Als je dan ineens een Ferrari of een Porsche ziet staan, weet je: hier is iets anders aan de hand."