Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer goederenvervoer op het spoor

North Sea Port en ProRail, de beheerder van het Nederlandse spoornet, gaan nog nauwer samenwerken om het aandeel van de trein in de haven tegen 2030 met de helft te verhogen. In een intentieverklaring zijn afspraken gemaakt om dat doel te bereiken.

North Sea Port ligt op het kruispunt van het goederenvervoer via zeevaart, binnenvaart, wegvervoer, pijpleiding en het spoor. Dat het belang van het spoor almaar toeneemt, bewijzen de recente investeringen bij Verbrugge Terminals in Vlissingen, de uitbreiding van bundels voor treinen met een lengte van 750 lengte en de plannen voor het doortrekken van het spoor tussen Zelzate en Terneuzen, zo geeft het havenbedrijf aan.

Naar 15% transport via spoor
Nadat eerder al een samenwerkingsakkoord met de Belgische spoornetbeheerder Infrabel was gesloten, tekende North Sea Port als grensoversschrijdende haven een gelijkaardige intentieverklaring met ProRail. North Sea Port wil samen met de Nederlandse tegenhanger van Infrabel meer goederen van de vrachtwagen op de trein krijgen. Doel is het aandeel van het spoorvervoer in North Sea Port tegen 2030 van 10% naar 15% op te krikken.

Doorgedreven samenwerking
Continu overleg, een betere coƶrdinatie en gerichte investeringen zijn drie hoekstenen van het akkoord. Een 'Kernteam Spoor' krijgt de opdracht een spoorvisie uit te werken voor de verdere uitbouw van de spoorinfrastructuur in en rond North Sea Port en voor het wegwerken van bottlenecks. Een 'spoorcommunity' moet meer gebruikers over de streep trekken.

Het akkoord spoort volledig met de eigen strategie van zowel ProRail als North Sea Port. Beide mikken op een vergroening van het transport en dus lagere emissies. En dat door een groei van het spoorvervoer, toekomstbestendige infrastructuur en een efficiƫntere benutting ervan, en een verdere digitalisering van de gegevensuitwisseling.

Bron: North Sea Port

Publicatiedatum: