Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arco van Gaalen, Koos van Gaalen Transport:

"Laten we vooral blijven doen waar we sterk in zijn"

Tholen - Afgelopen week kondigde Koos van Gaalen Transport een order aan voor nog eens acht Scania-trucks, nadat het de afgelopen twee jaar ook al veertien nieuwe vrachtwagens bestelde. "Deels gaat dit om vervanging, maar deels ook uitbreiding", vertelt Arco van Gaalen. "Gelukkig zijn de levertijden na de Corona-ellende weer genormaliseerd, want we vinden het erg belangrijk om ons wagenpark op orde te hebben."


Arco van Gaalen

Het wagenpark van de transporteur uit Poeldijk bestaat vandaag de dag uit ruim vijftig vrachtwagens. Met charters komt de vloot in het zomerseizoen uit op zo'n vijfenzestig auto's. Al sinds de oprichting bestaat de hoofdmoot van het werk uit het vervoer van groenten en fruit in Nederland en Belgiƫ. Uitbreiding van de activiteiten met andere producten of markten heeft voor Arco geen prioriteit. "Laten we nu vooral blijven doen, waar we goed in zijn. Ik ben liever zuinig op de bestaande klanten die we soms al tientallen jaren bedienen, dan dat we uitbreiding in ander werk zoeken."

Seizoen vertraagd op gang
De piek van het seizoen ligt voor Koos van Gaalen Transport in het Hollandse kasgroentenseizoen, dat dit jaar een stuk later van start ging dan andere jaren. "Dat was wel een tegenvaller. We stonden helemaal gereed met onze chauffeurs en charters, maar het seizoen wilde maar niet op gang komen. Dat heb je niet zomaar gecorrigeerd, maar uiteindelijk zijn we niet ontevreden over het seizoen. Wel zien we dat door de schaalvergroting bij onze klanten het aantal opdrachtgevers alleen maar minder wordt."

Ook merkt de transportondernemer dat productbeschikbaarheid steeds meer een issue wordt. "Als de zeevracht erg duur is of er is weinig fruit beschikbaar door weersextremen, dan hebben wij ook minder handel uit te rijden die gelost wordt bij de koelhuizen. Ook het transport van bijvoorbeeld Spaanse groenten wordt minder. Vroeger werden die met volle vrachten op het terrein gelost. Tegenwoordig rijden de Spaanse chauffeurs rechtstreeks naar de klant tot in Zweden toe."

"Ook worden de files in Nederland vrij problematisch. Als je ziet wat er allemaal op de weg rijdt, zeker met het natte voorjaarsweer kun je dan vaak achterin de rij aansluiten. Daar komen de vele wegwerkzaamheden nog bovenop. Van de werkzaamheden bij de brug in Purmerend hebben we bijvoorbeeld dagelijks last als we naar Middenmeer rijden."

Geen handelaar, maar dienstverlener
Inmiddels informeren de eerste klanten alweer voor de tarieven voor het nieuwe jaar. "In de CAO's is afgesproken dat het personeel wederom 4-5% meer gaat verdienen. Dat gun ik ze van harte, maar uiteindelijk komt dat wel op het bordje van de klant terecht. Ik ben dienstverlener en kan redelijk goed uitrekenen wat de kostprijs is. Gelukkig is daar tot op zekere hoogte wel begrip voor, maar je hebt er wel mee te maken, zeker omdat de kosten jaar op jaar stijgen. Ook de nieuwe regels rond ZZP'ers zullen best een heet hangijzer worden en zorgen mogelijk voor krapte in de chauffeursbezetting."

"De transitie naar andere brandstoffen volgen we op de voet. Alleen hebben we op dit moment nog geen vraag naar alternatieve brandstoffen bij onze klanten, vandaar dat we ook weer acht dieselauto's hebben besteld. Je ziet dat de range van elektrische auto's wel breder wordt, maar hier op het terrein hebben we de noodzakelijke voorzieningen voor elektrificatie al niet beschikbaar, wat een overgang al heel lastig zou maken, maar we blijven het nauwgezet volgen."

Samenwerking collega-transporteurs
De samenwerking tussen transportbedrijven onderling is volgens Arco de laatste jaren erg goed. "Daar heb ik me persoonlijk ook erg hard voor gemaakt. Je kunt elkaar tenslotte zo goed helpen. Iedereen heeft zijn eigen klanten en regio's waar hij sterk is. Voor de klant maakt het echt niet uit welke kleur auto het dock komt oprijden, die wil gewoon zijn handel op tijd hebben. Onder onze regie schakelen we daarom vaak collega-transporteurs in en vice versa."

Wel vindt Arco het belangrijk om zelfstandig te blijven. "Ik zie Koos van Gaalen Transport echt als een merk dat we nu al 51 jaar voeren. Je weet nooit wat de toekomst brengt, maar voorlopig zetten we dat graag nog even op deze wijze - in samenwerking met andere transportbedrijven - voort. De loyaliteit bij onze klanten is behoorlijk groot. Klanten weten dat ze van alles bij ons over de schutting kunnen gooien en dat wij het oplossen. Daarbij gaat er heus weleens wat fout, maar gaat er ook gelukkig heel veel goed!"

Voor meer informatie:
Arco van Gaalen
Koos van Gaalen Transport
ABC Westland 554
2685 DG Poeldijk
T: +31 (0) 174 05 55
M: +31 (0) 653 47 38 95
[email protected]
www.koosvangaalen.nl