Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tomaten veredeld in Nederland worden getest in Italië

De markt vraagt om tomaten met jaarrond consistente eigenschappen

Om meer vraag te genereren naar gezonde, smaakvolle en kwalitatief hoogwaardige tomaten wordt het steeds belangrijker om in te zetten op hightechteelt. Ook de veredelaar Harmoniz blijft volop investeren in professionalisering en specialisatie.

"In de afgelopen jaren is de vraag naar producten die jaarrond verkrijgbaar zijn toegenomen. Retailers willen een constante aanwezigheid van bepaalde referenties in de schappen", zegt Wilfred Scheffers, technical sales manager in Nederland. "Terwijl telers op zoek zijn naar speciale rassen om zich te onderscheiden in de markt, kunnen we het ons niet langer veroorloven om die uitstekende producten slechts enkele maanden per jaar aan te bieden. Het is dus belangrijk om producten met stabiele eigenschappen en een consistente kwaliteit te ontwikkelen, die kunnen worden geteeld in verschillende cycli en in verschillende teeltomstandigheden."

Wilfred Scheffers

"Harmoniz test al enkele jaren hoe tomatenrassen die zijn veredeld voor passieve kassen zich in actieve kassen aanpassen", vervolgt de expert. "Met de opening van een nieuw onderzoekscentrum zullen vanaf dit jaar alle hightech veredelingsactiviteiten van Harmoniz plaatsvinden in het Westland. In samenwerking met Horti-Tech en Metazet hebben we namelijk een 1,6 hectare ruimte in gebruik genomen, een echte 'one-stop shop' voor veredeling, met plaats voor plantenvermeerdering, selectie van ouderlijnen, creatie van nieuwe kruisingen en een demonstratieruimte voor klanten en bezoekers."

Naast het indrukwekkende en innovatieve R&D-centrum in Nederland investeert Harmoniz in nog drie locaties, in Canada, Mexico en Italië, voor de validatie van het in Nederland geselecteerde genetische materiaal. Op de drie locaties voert het bedrijf verschillende replicaties uit om betrouwbare informatie te verkrijgen over het potentieel en de waarde van de nieuwe hybriden voor zowel telers als consumenten.

Alessandra Francario

"Het aanpassen van een ras voor de hightechmarkt is allesbehalve eenvoudig", zegt Alessandra Francario, tomatenveredelaar voor Italië. "Hoewel het gebruikelijk is om te denken dat hybriden die in een actieve kas worden getest zich overal op dezelfde manier gedragen, laat elke locatie sterke en zwakke punten zien op basis van klimatologische omstandigheden, groeicycli en fytopathologieën die specifiek zijn voor elk gebied."

Het project heeft een dubbele functie: het ondersteunen van de selectie van hightech-hybriden in Nederland en het aanboren van nieuwe markten, zoals Noord-Italië. In Italië vinden de proeven plaats in Ravenna, op het teeltbedrijf La Castellanina. Hier werkt Francario nauw samen met Koen van der Knaap, verantwoordelijk voor de veredeling van tomaten in actieve kassen, en Wilfred Scheffers om screenings uit te voeren en kwalitatieve en kwantitatieve gegevens te verzamelen over de prestaties van rassen.

"Het bestuderen van ouderlijnen, te beginnen met F1-hybriden, is cruciaal voor het creëren van nieuwe kruisingen met betere kwaliteit en prestaties", voegt de veredelaar toe. "Tegelijkertijd stellen deze activiteiten ons in staat om belangrijke informatie te verzamelen die niet alleen te maken heeft met de hightechteelt. We hebben bijvoorbeeld ontdekt dat de ToBRFV-resistente rassen ook hittebestendig zijn. Dergelijke eigenschappen zijn wenselijk voor alle telers, die tegenwoordig te maken hebben met klimaatuitdagingen zoals hogere temperaturen en frequente extreme weersomstandigheden, ongeacht de teeltwijze", zegt ze.

"Harmoniz streeft er voortdurend naar haar diensten en producten te verbeteren, met als doel de consumentenervaring jaarrond te verrijken en tegelijkertijd in te spelen op de veranderende behoeften van telers", besluit Scheffers. "En dit wordt bereikt door middel van partnerschappen binnen de toeleveringsketen. Het is een strategie die we bij Harmoniz de 'downstream'-route hebben genoemd en die uiting geeft aan onze visie: het veredelen van groenten die de consumenten verleiden tot aankoop en waar ze ook na verloop van tijd voor blijven kiezen."

Voor meer informatie:
Wilfred Scheffers
Harmoniz
Tel.: +31 (0)6 51163371

Publicatiedatum: