Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gevolgen van ontwikkelingen containerlogistiek voor verladers

De traditionele rolverdeling tussen rederijen en verladers is aan het veranderen. Tegelijkertijd groeit het inzicht over het belang van de supplychain in de totale kosten van een product. Haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit Rotterdam spreekt hierover tijdens de Dag van de Zeevracht, meldt evofenedex.

Verladers die de volledige keten in handen nemen en rederijen die in de landlogistiek stappen. Zo ongeveer tussen deze twee uitersten bewegen de ontwikkelingen in de wereldwijde containerlogistiek zich.

Praktijkvoorbeeld
Een voorbeeld van de eerste is supermarktketen Lidl. Deze richtte twee jaar geleden zijn eigen rederij Tailwind Shipping Lines op en heeft inmiddels een vloot van negen schepen die drie diensten tussen Azië en Europa onderhoudt. Aan de andere kant van het spectrum zit een rederij als Maersk, die haar shipping line liet fuseren met de expeditietak Damco en maritieme logistieke dienstverlening als een geïntegreerd product op de markt aanbiedt. Ook andere rederijen bewegen zich in die richting.

Onderzoek
Hoe moet de gemiddelde verlader deze ontwikkelingen duiden? Bart Kuipers doet al jaren onderzoek naar de internationale containerlogistiek. Zo loopt er nu een studie naar de tendens onder containerrederijen om de keten te beheersen. Maar waarom zou een verlader zijn hele logistiek in handen leggen van één rederij?

In theorie biedt het model verladers meer zekerheid, zegt Kuipers. "Je bent niet langer een van de vele verladers met lading op een schip. Jouw lading wordt premium behandeld: meer klantgericht, meer maatwerk en je bent af van het 'gedoe' met allerlei toeslagen en boetes voor demurrage en detention. De vraag die Kuipers nu onderzoekt: klopt dit ook in de praktijk? Die studie loopt nog, maar uit de eerste gesprekken in de markt maakt Kuipers op dat er ook nadelen aan kleven.

Kwetsbaarheid van systeem
Verder zijn de tarieven van containers de laatste jaren aan flinke schokken onderhevig geweest. Kuipers: "Door de aanvallen van de Houthi's gingen rederijen de route door het Suezkanaal mijden en omvaren via de Kaap. Tegelijkertijd werd een andere alternatieve route, door het Panamakanaal, getroffen door laagwater bij de sluizen. Dat laat zien dat de kwetsbaarheid van het systeem groot is."

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: