Meer dan 420 exposanten uit 13 landen worden verwacht op de vakbeurs duo expoSE & expoDirekt van 20 tot 21 november 2024 in de Messe Karlsruhe. De 28e expoSE - Europa's toonaangevende vakbeurs voor de asperge- en zachtfruitteelt - en de 13e expoDirekt - Duitslands grootste vakbeurs voor agrarische direct marketing - presenteren op 25.000 m² talrijke innovaties en beproefde producten. De beurzen worden georganiseerd door het Verband Süddeutscher Spargel- und Erdbeeranbauer e. V. (VSSE).
"Ons beursduo is het grootste platform voor toonaangevende leveranciers in Europa om nieuwe rassen, technische innovaties en producten voor het verhogen en veiligstellen van opbrengsten te presenteren. Aanjagers van innovatie zijn weersextremen, tekorten aan arbeidskrachten en hogere productiekosten door het stijgende minimumloon, maar ook alternatieven voor gewasbeschermingsmiddelen en duurzaamheid. Voor de eerste keer organiseren we het steenfruitforum als onderdeel van expoSE, aangezien veel aspergetelers en bessentelers nu ook kersen en pruimen telen en verkopen," zegt Simon Schumacher, woordvoerder van de VSSE Board en organisator van de gecombineerde beurs.
Exposanten op de expoSE van vorig jaar
Innovaties voor productie en directe landbouwmarketing
Onder de meer dan 50 nieuwe exposanten op expoSE bevinden zich ALM - Adelhelm Landtechnik Maschinenbau, Boix Europe, Calpeda Pumpen Vertrieb, Carraro Traktoren Vertrieb, GEGE Machinebouw, Klasmann-Deilmann, Kubota, Lommers Tuinbouwmachines, Schur Pack en VOS-EVE Techniek. Voor het eerst verwelkomt expoDirekt onder andere Fruchtwerker, NatureCard, SELA Pasta Machines, Simply POS Vertrieb en Xibee.
Nieuwe mulch- en tunnelfolies, nieuwe machines en optimalisaties voor grondbewerking, innovatieve technologie voor het telen van bessen op substraat, efficiëntere toepassing van nuttige insecten, energiebesparing en alternatieve energiebronnen, nieuwe asperge-, aardbei- en bessensoorten evenals vele innovaties en creatieve oplossingen met betrekking tot efficiëntie, duurzaamheid en kostenbesparing zijn te vinden op expoSE.
Een breed scala aan innovatieve inkoop- en betaalsystemen en verkoopautomaten voor boerderijwinkels en direct marketeers zal te zien zijn op expoDirekt en een goed overzicht bieden. Aantrekkelijke aanvullende producten voor de boerderijwinkel zoals een assortiment regionale Aziatische noedels, pompoenchocolade nougat, regionaal geteelde, geroosterde en gezouten pinda's uit Franken, aardbeien- en aspergetopping en aspergekruiden, alcoholvrije dranken zoals appel Secco Rosé, witte glühwein en warm gebakken appel kunnen worden geproefd op de beurs.
Agenda
Vakpresentaties op de aspergedag, het zachtfruittechnologieforum, het steenfruitforum en het direct marketeerforum ronden het uitgebreide programma af.
Het nieuwe steenfruitforum Varieties | Trends | Technology biedt gespecialiseerde presentaties over kersen en pruimen op de eerste beursdag. Erkende experts zullen nieuwe trends in rassen, gewasbeheer en teelttechnieken presenteren en toelichten.
De 35e Aspergedag op de eerste dag van de vakbeurs biedt gespecialiseerde presentaties over het herplanten van asperges, de toename van asperge- en bonenvlieg, de winstgevendheid van de aspergeteelt en manieren om het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen in de aspergeteelt te verminderen. Hij zal ook inzicht geven in de teelt en marketing van groene asperges in het zuiden van Spanje en in beknopte vorm actuele informatie geven uit de aspergewereld.
Op de tweede beursdag zal het 2e Berry Technology Forum ingaan op de onderwerpen datagestuurde teelt voor betere plantengroei en energiebesparing, oogstprognoses voor planningszekerheid, aardbeienoogst met behulp van robots, omschakeling van grondteelt naar teelt in de goot en data-ondersteunde irrigatie.
In samenwerking met VSSE e.V. organiseert het vakblad HOFdirekt op beide beursdagen het Direct Marketer Forum op de stand van HOFdirekt in Hal 1, G02. Op de eerste beursdag worden vakpresentaties aangeboden over het thema "Smart shopping - digitale winkeloplossingen zonder personeel" en op de tweede beursdag over het thema "Brand Building".
Meer informatie is te vinden op
www.vsse.de