Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Historie Westlandse tuinbouwpromotie: Tussen kunst en reclame

Westland wil zijn imago verbeteren, de gemeente legt er al een miljoen euro voor apart. In het Westlands Museum is nu te zien hoe het de eerste helft van de vorige eeuw lukte om de tuinbouw te promoten, meldt het AD. Eén kunstaffiche maakte van het Westland hét druivenland.

De expositie is op 19 oktober geopend. Op de website van het museum valt het volgende over de expositie te lezen.

Affichekunst
Vanaf het einde van de negentiende eeuw ontdekten bedrijven de kracht van het affiche om hun producten te promoten. Ze gaven kunstenaars de opdracht om aansprekende ontwerpen te maken. De Art Nouveau met zwierige lijnen en motieven uit de natuur werd vanaf 1890 overal in Europa populair. Bekende kunstenaars als Jan Toorop, Johann Georg van Caspel en Jacques Zon creëerden een Nederlandse variant. Jozef Israëls koos juist voor een meer schilderachtige stijl en Raoul Hynckes experimenteerde met grote figuren op de voorgrond. De iconische affiches in het eerste deel van de tentoonstelling laten zien dat de affichekunst vanaf 1890 een boeiende ontwikkeling doormaakte.

Tussen kunst en reclame
Het Centraal Bureau Tuinbouwveilingen (CBT) pakte in Nederland de promotie van groente en fruit op. Geheel in de geest van de tijd liet het CBT kleurrijke affiches ontwerpen met pakkende slogans. In het tweede deel van de tentoonstelling is een selectie uit de periode 1920 tot 1970 te zien. De affiches voor groente en fruit tonen - op het snijvlak van kunst en reclame - wat er toen speelde in Nederland.

Publicatiedatum: