TommyTomato, een sociale onderneming die zich focust op gezonde schoollunches en voedseleducatie, is dit jaar de winnaar van de EY Social Impact Award. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een bedrijf dat op inspirerende en innovatieve wijze bijdraagt aan een duurzamere, sociaal rechtvaardigere samenleving. EY beloont al meer dan 30 jaar succesvol ondernemerschap in meer dan 50 landen wereldwijd.
Bas Turk en Erik van der Plas van TommyTomato (links) met andere winnaars van de EY Awards
Ondernemen vanuit een missie
Met de Social Impact Award beloont en erkent EY een organisatie die primair onderneemt vanuit een maatschappelijke missie. Sinds 2020 bouwt TommyTomato aan haar missie: van alle kinderen groente-eters voor het leven maken. De lunch wordt bezorgd door HealthAngels: 65-plussers die het leuk vinden om nog (betaald) te werken. Bovendien werken er bij TommyTomato veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
De jury: "Oprichters Erik van der Plas en Bas Turk, onderscheiden zich door het aanbieden van warme, betaalbare lunches vol groenten op basisscholen, terwijl ze tegelijkertijd lokale boeren en producenten ondersteunen. Hun bedrijfsmodel, gericht op het verminderen van voedselverspilling en het bevorderen van een gezonde levensstijl bij kinderen, heeft een significante impact gemaakt op de gemeenschap en het milieu. Hun visie en doorzettingsvermogen hebben geleid tot een succesvolle onderneming die een voorbeeld stelt voor anderen in de industrie. De unieke combinatie van persoonlijke en maatschappelijke betrokkenheid en ondernemerschap zorgt voor deze eervolle prijs."
De titel dient als aanmoediging, maar ook als inspiratie voor anderen. Dit jaar werd de EY Social Impact Award voor de vierde keer uitgereikt. Onder de oud-winnaars van de Social Impact Award zijn onder meer Socialdebt, i-did en African Clean Energy.
Bas Turk, mede-oprichter TommyTomato: "Wij zijn ongelooflijk trots dat TommyTomato de Social Impact Award heeft gewonnen. Dit is een erkenning van ons harde werk en onze missie om alle kinderen groente-eters voor het leven te maken. Gezond eten is niet alleen een individuele verantwoordelijkheid; het is een maatschappelijke uitdaging waar het bedrijfsleven een cruciale rol in kan spelen. Bij TommyTomato combineren we onze ondernemende geest met maatschappelijke impact, en we hopen dat ons voorbeeld andere bedrijven inspireert om ook bij te dragen aan een gezondere toekomst voor alle kinderen."
Voor meer informatie:
TommyTomato
Tel.: +31 (0)23 205 22 92
[email protected]
www.tommytomato.nl