Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stephan van Marrewijk, Vicasol:

"Om de producties in de toekomst zeker te stellen, kijken we steeds meer naar de teelt buiten Almería"

Tholen - Het Spaanse tomatenseizoen is dit jaar later gestart. "Door de warme zomer was het lastiger om vroeg te starten. Met een week of twee verwachten we pas redelijke volumes in huis te hebben", vertelt Stephan van Marrewijk, die werkt op de commerciële afdeling van de Spaanse coöperatie Vicasol. "Dit zorgt voor hoge prijzen op de markt, want ook het aanbod in de rest van Europa begint aardig op te drogen."

De angst voor het ToBRFV-virus heeft er bovendien voor gezorgd dat er minder tomaten zijn aangeplant in Spanje ten faveure van de paprika's, courgettes en aubergines. "Bij onze coöperatie is de aanplant van tomaten zo'n 8-9% lager en dat zal elders niet veel anders zijn. Ik zie dit als een transitiejaar. Men moet echt vertrouwen krijgen in de resistente rassen. Voor ons als echte tomatencoöperatie hakt dat er wel in, maar als de teelt dit jaar goed verloopt, verwacht ik dat er volgend jaar wel weer meer tomaten aangeplant worden", aldus Stephan.

"Ik verwacht niet dat we dit jaar zoals eerdere jaren in januari een hausse aan tomaten gaan krijgen, maar voorzie eerder een wat vlakkere lijn in het aanbod. Door alle klimatologische extremen wordt het steeds lastiger om vroeg te starten en later te stoppen. Het geld moet dus in kortere tijd verdiend worden. Vanouds zijn wij echt een Almería-coöperatie, maar we kijken nu ook naar andere, meer noordelijke regio's om de producties in de toekomst veilig te stellen. Ook investeren we veel in machines en automatisering om de personeelstekorten op te vangen en de kosten te drukken."

Het Spaanse paprikaseizoen komt dit jaar eveneens langzaam op gang, al verwacht Stephan vanaf komende week wel grotere volumes. "Ook de komkommers en courgettes zijn door het slechte weer met hoge prijzen gestart, al is dat in mijn ogen meer mazzel dan wijsheid. Geen jaar is hetzelfde." De laatste jaren heeft Vicasol flink geïnvesteerd in haar biologische productie. Het bio-areaal telt inmiddels 270 hectare. "Alle producten die we conventioneel telen, hebben we ook biologisch beschikbaar. Hier kunnen we de markt goed mee bedienen. Veel klanten die onze conventionele kasgroenten kopen, nemen nu ook de biologische mee."


Stephan van Marrewijk tijdens de Fruit Attraction in Madrid

Bij Vicasol is zo'n 80% van de afzet gericht op supermarkten. De overige 20% wordt verdeeld over snijderijen, horeca en groothandels. "Ook de lokale Spaanse markt wordt voor ons steeds belangrijker. Spaanse supermarkten willen steeds meer op de kaart staan met jaarrond lokale teelt. Ook verkopen we op de binnenlandse markt producten als Lamuyo-paprika's, roze tomaten en slatomaten die niet voor de export gevraagd worden."

Voor meer informatie:
Stephan van Marrewijk
Vicasol
04738 Puebla de Vicar, Almería
Tel: +34 950 55 32 00
[email protected]
www.vicasol.es