Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"De keuze om glastuinbouw niet onder ETS2 te brengen leidt tot negatieve gevolgen"

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft op 2 oktober 2024 haar advies vastgesteld over het ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit handel in emissierechten.

Inhoud van het ontwerpbesluit
Het ontwerpbesluit wijzigt het Besluit handel in emissierechten in verband met de uitbreiding van gereglementeerde activiteiten die onder het emissiehandelssysteem ETS2 vallen. Met het ontwerpbesluit wordt het toepassingsbereik van de verplichting voor brandstofleveranciers om emissierechten in te leveren vergroot. Vanaf 2027 zijn brandstofleveranciers verplicht om emissierechten in te leveren voor brandstoffen die worden geleverd aan bepaalde sectoren. Leveranciers moeten deze emissierechten kopen op een veiling, waardoor zij gaan betalen voor de veroorzaakte CO2-uitstoot. Een aantal sectoren valt verplicht onder het ETS2. Het Europees recht biedt lidstaten de mogelijkheid om door middel van een 'opt-in' meer sectoren onder het ETS2 te brengen. Het ontwerpbesluit brengt veel sectoren onder het ETS2, maar zondert de visserij en glastuinbouw hiervan uit.

Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en fraudegevoeligheid
De opt-in levert een belangrijke bijdrage aan het behalen van de klimaatdoelen. Ook wil de regering met de opt-in het ETS2 beter uitvoerbaar en handhaafbaar maken. Tegelijkertijd leidt de keuze om de sectoren glastuinbouw en visserij (voorlopig) niet onder het ETS2 te brengen, juist tot negatieve gevolgen voor de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid en verhoogt het de fraudegevoeligheid. Ook leidt deze keuze tot een verhoging van de regeldruk. De Afdeling advisering vindt dat de regering beter moet toelichten waarom zij kiest voor een gedeeltelijke opt-in en niet voor een volledige opt-in.

Conclusie
De Afdeling advisering heeft een aantal bezwaren bij het ontwerpbesluit en adviseert dit besluit niet te nemen, tenzij het is aangepast.

Klik hier voor het volledige advies.

Bron: Raad van State

Publicatiedatum: